3 Petua Paling Penting Untuk Banyakkan Susu Ibu

Apabila disahkan hamil je, ibu-ibu mula excited mencari cara untuk banyakkan susu ibu. Sebenarnya yang paling penting kena tahu tentang konsep penyusuan sahaja.

Petua banyakkan susu ibu

Ia bukanlah rahsia atau petua yang pelik-pelik untuk tambah susu ibu. Hanya perlu amalkan 3 konsep penyusuan ini sahaja. Kalau nak ambil milkbooster atau minuman/makanan tambah susu sekali pun, 3 petua ni wajiblah dipatuhi.

3 Petua Banyakkan Susu Ibu

1. Demand vs Supply (Permintaan dan Pengeluaran)

Konsep ini demand vs supply (Permintaan dan Pengeluaran) mesti dipenuhi walau apa cara sekali pun. Maksudnya, permintaan yang tinggi akan menghasilkan pengeluaran susu ibu yang tinggi. Caranya ialah dengan menyusukan anak lebih kerap atau mengepam secara kerap. Makin kerap anak menyusu, makin banyak susu akan dihasilkan.

PENGELUARAN adalah berkadar langsung dengan PERMINTAAN

Jika menyusu secara direct, susukan anak setiap kali anak ingin menyusu. Jika anak tidur lama lebih dari 3 jam, pastikan anda mengepam.

Jika anda seorang ibu yang mengepam sepenuhnya, pastikan anda mengepam setiap 2-3 jam. Makin kerap anda pam, makin banyak susu dihasilkan.

2. Kosongkan Payudara

Continue reading 3 Petua Paling Penting Untuk Banyakkan Susu Ibu

Share Button

Milkbooster Yang Selamat Untuk Bayi Baru Lahir

Milkbooster tambah susu banyak

Dilema ibu lepas bersalin,

Susu tak ada
Susu kurang
Susu tak keluar
Susu tak cukup

Macam-macam kan? Sebenarnya susu cukup aje, mungkin kita terlalu letih atau stres tu menyebabkan susu badan pun segan-segan nak keluar.

Jika kita menyusu dengan kerap, InshaAllah susu sangat cukup untuk anak kita. Cuma kita kenalah cari ilmu sikit jika diuji dengan masalah-masalah lain seperti letih lesu, stres, rasa nak cepat kurus dan macam-macam lagi yang melanda ibu lepas bersalin ni kan.

Antara solusi yang saya boleh cadangkan ialah dengan mengambil milkbooster yang sesuai dan selamat untuk anak baru lahir. Bukan sebab penghasilan susu tu tak cukup pun, namun milkbooster ni dapat membantu ibu menyelesaikan masalah seperti stres, kurang tenaga, letih lesu dan rasa tidak gembira walaupun dapat melihat anak yang dinanti-nantikan selama 40 minggu tu haa.

Dengan

Emosi yang stabil
Tiada tekanan perasaan
Bertenaga
Rasa cergas
Rasa gembira

Dapat membantu ibu menghasilkan susu ibu dengan banyak. Itulah fungsi terbaik yang ada pada milkbooster demi menyusukan anak dengan susu ibu sepenuhnya.

Nak order? Whatsapp ke 019-722 8520 atau boleh beli terus dengan klik gambar di bawah.

Produk terbaik tambah susu badan dengan cepat

Anda berminat untuk dapatkan diskaun sehingga 20%? Join ahli dengan isi borang keahlian di bawah.

Borang Ahli Shaklee

Konsultasi adalah percuma selepas pembelian.

❤Laila (ID 854299)❤
☎ H/P : 019-722 8520 (SMS/WhatsApp)
✉ lailaisma2207@gmail.com
✿FB : Laila Ismail

Share Button

Cara Tambah Susu Badan Dengan Mudah

Masa saya menyusukan anak pertama pada tahun 2008-2009, memang banyak dugaan yang terpaksa di hadapi. Antaranya ialah tak cukup susu perahan sebagai bekalan untuk tinggalkan anak di rumah pengasuh. Masa tu saya masih bekerja sepenuh masa, jadi mahu atau tidak wajib cukupkan bekalan susu ibu untuk si kakak Damia.

Tips tambah susu badan

Pening dan gusar juga hati seorang mama ni. 🙁

Saya pun cubalah google sana sini. Cari apa yang perlu saya ambil untuk tambah susu. Banyak juga yang saya shopping secara online waktu tu termasuklah susu soya yang powder. Cuba beberapa kali juga nak minum, tapi tak mampu nak telan. Huhu. 🙁

Sejak dah kenal Shaklee ni, saya beranikan dirilah cuba soya serbuk ni. Mula-mula campur dengan Milo. Uiks, tak sesuai dengan selera saya sebab rasa dia macam manis-manis gitu.

Saya cubalah campur dengan minuman lain. Cuba punya cuba, dah jatuh cinta sangat dengan soya serbuk Shaklee ni dicampur dengan susu. Sedap sungguh tau. Memang sangat sesuai untuk penggemar susu segar macam saya.

Sejak dari tu saya memang tak tinggallah soya serbuk ni. Dah takde dah perasaan benci dekat soya serbuk yang kurang sedap dulu-dulu tu. Sekarang ni dah siap boleh shake dengan air sejuk atau air suam sahaja tau. Rasa sedap jer. Hehe

Kalau korang suka manis-manis, bolehlah campur dengan jus-jus kesukaan korang. Tapi elok kalau jus tu jus yang buat sendiri sebab nanti minum jus yang dijual di pasaran tu, banyak kandungan gulanya. Jusnya tak seberapa pun.

Saya bukan sekadar suka sebab sedap je tau. Haaa, ni saya kongsikan beberapa fakta sahih yang siap dengan rujukan lagi tau. Kenapa saya pilih serbuk soya Shaklee ni.

1. Soya ni tak diubah genetiknya. Bahasa sainsnya adalah NON-GMO. Maksudnya soya ni ditanam tanpa sebarang ‘UBAT’ supaya membesar dengan cepat untuk kutip hasil dengan cepat. Cara penanaman dan pemprosesannya dipantau dengan ketat.

2. Setiap hidangan soya ni membekalkan 14 gram protein yang berasaskan tumbuhan. Protein soya ni juga dapat membantu menurunkan paras koleterol. (Jumlah soya yang disyorkan untuk memberikan kesan penurunan kolesterol ialah 25 gram sehari, maksudnya perlu ambil 2 hidangan protein soya ni kalau ada masalah kolesterol)

3. Protein soya ni membekalkan 9 asid amino yang diperlukan oleh tubuh kita.

4. Tinggi dengan kalsium yang membantu perkembangan tulang dan gigi yang kuat dan sihat.

Memang tiada lagi masalah susu badan berkurang masa anak kedua tu. Alhamdulillah. Bagus juga untuk bayi yang kita susukan sebab boleh bekalkan kalsium untuk keperluan bayi dan ibu juga.

Selain daripada protein soya ni, ibu boleh cuba tambahkan Alfalfa kerana Alfalfa ni memang dikenali sebagai ‘milkbooster’ dari zaman berzaman.

Alfalfa has been used as medicinal herbs for centuries and is the main food source for dairy animals to boost their milk production.

Alfalfa is a great source of protein and fibers, as well as vitamins, minerals, and antioxidants.

Sumber : LivingWithLowMilkSupply

Rujukan : TrimesterFood

tips tambah susu

Bulan ni ada promosi soya Shaklee ni tau. Boleh buat stok dan juga kongsi dengan kawan-kawan. Beli 4 dapat diskaun 5%. Anda boleh jimat sehingga 20% + 5% dengan mendaftar sebagai ahli. Anda boleh daftar ahli di sini dan hubungi saya untuk dapatkan diskaun ni ya.

Daftar Ahli Shaklee

Atau anda boleh terus buat pembelian di sini menggunakan kad kredit atau kad debit.

cara tambah susu ibu

Boleh hubungi saya untuk dapatkan panduan jika ada sebarang persoalan ya.

Daftar ahli Shaklee

❤Laila (ID 854299)❤

☎ H/P : 019-722 8520 (SMS/WhatsApp)
✉ lailaisma2207@gmail.com
✿FB : Laila Ismail

 

Share Button

Produk Tambahkan Susu Badan Dengan Cepat Di Pasaran

Apabila susu merudum, memang ibu-ibu akan kerisauan. Lebih-lebih lagi bagi itu yang bekerja sepenuh masa dan membekalkan susu perahan untuk anakanda tercinta.

Bercerita dari pengalaman saya bekerja dahulu, susu ibu berkurang walau 1-2 oz pun memberikan kesan yang besar jika tiada stok perahan di rumah. Bayangkanlah sendiri jika bekalan untuk anak adalah 18 oz sehari, tetapi susu yang kita dapat perah ialah 16 oz. Stok susu pula ZERO. Memang rasa nak menangis. Saya juga pernah hadapi saat-saat sebegitu.

Tips tambah susu badan

Saya memang bukan jenis cepat mengalah. Cepat-cepat mencari solusi untuk banyakkan susu. Alhamdulillah, dengan amalkan macam-macam termasuk suplemen tambahkan susu badan, memang susu makin banyak semula.

Cara Cepat Banyakkan Susu Badan

1. Menyusu/Pam Dengan Lebih Kerap

Menyusu atau mengepam dengan lebih kerap iaitu 2-3 jam sekali dapat membantu penghasilan susu yang lebih banyak. Makin kerap kita menyusu atau mengepam, makin banyak susu akan dihasilkan.

2. Buat Power Pumping

Tips tambahkan susu badan

3. Ambil Makanan Berkhasiat

Continue reading Produk Tambahkan Susu Badan Dengan Cepat Di Pasaran

Share Button

Tips Hati Dan Jiwa Tenang Supaya Rezeki Mudah Masuk

Zaman serba mencabar dan memerlukan kewangan yang kukuh ni sering menjadikan jiwa kita terancam dan mudah terganggu kan?

Anak bising pun nak marah. Anak merengek pun kita dah jadi tarzan. Bila kita renung balik diri kita ni, malulah kan?

Kadang-kadang bukan sebab kita ni kurang sabar. Mungkin ada faktor lain yang mengganggu sistem badan kita. Contohnya kekurangan nutrisi tertentu boleh menyebabkan kita jadi resah gelisah, mudah marah dan melenting.

Jadi kita perlu beri nutrisi yang betul dan cukup untuk pastikan diri kita sentiasa tenang dan rileks selain daripada sentiasa SOLAT dan SABAR. 🙂

Antara vitamin yang wajib kita ambil untuk hati dan jiwa yang tenang ialah :-

1. Vitamin-vitamin B :
Vitamin B seperti asid folik berfungsi membina sel-sel otak yang baru serta menyokong fungsi serotonin.

2. Omega-3 : 18% daripada berat otak kita adalah terdiri dari omega-3. Kekurangan Omega-3 memberi kesan besar kepada mood, kawalan tekanan serta ingatan.

3. Vitamin D : Biasa kita dengar Vitamin D bagus untuk tulang, untuk penyerapan kalsium secara optimum kan? Sebenarnya Vitamin D juga sangat diperlukan untuk otak menjalankan fungsinya dengan baik.

4. Asid Amino : Asid amino yang diperlukan oleh badan tidak dapat dibina oleh badan kita sendiri, jadi ia harus diambil daripada makanan atau minuman. Kekurangan asid amino menjadikan seseorang tidak dapat mengawal perasaan, kurang motivasi, terlalu beremosi dan depresi.

Tips jiwa dan hati tenang

Sila klik gambar di bawah untuk membuat pembelian sendiri menggunakan kad debit atau kad kredit anda.

beli vitamin elak stressBoleh juga hubungi saya di 019-722 8520 untuk tempahan dan konsultasi PERCUMA.

❤Laila (ID 854299)❤
☎ H/P : 019-722 8520 (SMS/WhatsApp)
✉ lailaisma2207@gmail.com
✿FB : Laila Ismail

Share Button

Tips Banyakkan Susu Badan Yang Paling Berkesan Berdasarkan Pengalaman Ibu-Ibu Menyusu

 

Ebm yang dikumpul dengan bantuan set menyusu shaklee
Susu perahan sepanjang tempoh berpantang dengan menggunakan set menyusu shaklee

Saya baru je kongsikan pengalaman saya dengan seorang bekas rakan ofis mengenai bagaimana nak banyakkan susu ibu setelah menghadapi masalah susu merudum. Rakan tersebut bernama Puan A. Puan A ni baru 4 bulan bersalin, maksudnya beliau mempunyai peluang cerah untuk memperbanyakkan penghasilan susu beliau kerana hormon prolaktin masih dihasilkan dengan banyak. Apa HORMON PROLAKTIN ni?

Ketika bayi anda sedang menyusu, hisapannya menyebabkan lebih banyak hormon prolaktin dibebaskan. Prolaktin merangsang badan anda supaya menghasilkan lebih banyak susu. Ini merupakan pesanan kepada payudara supaya membuat susu yang cukup bagi sesi penyusuan yang seterusnya.

Selepas beberapa jam, tahap prolaktin turun semula, tetapi akan meningkat kembali apabila bayi anda menyusu lagi. Dengan ini, lebih kerap bayi anda menyusu, lebih banyak prolaktin dalam aliran darah anda untuk menggalakkan pengeluaran susu.

Sumber : Babycenter

Sebelum saya berikan tips menghasilkan susu dengan lebih banyak, saya menyarankan beliau agar sanggup korbankan sedikit masa dan tenaga untuk merealisasikan tips ini. Dengan lebih tepat, sanggup korbankan waktu tidur selama lebih kurang seminggu untuk melaksanakan tips2 ini.

Ebm yang dikumpul dengan bantuan set menyusu shaklee
Susu perahan sepanjang tempoh berpantang dengan menggunakan set menyusu shaklee

Apa Tips Banyakkan Susu Badan Yang Paling Berkesan Tu?

1. Power Pumping (PP)

Lakukan power pumping untuk banyakkan susu badan.
Power pumping adalah antara teknik yang paling berkesan untuk banyakkan susu ibu.

Pam single/Pam menggunakan tangan – pam sebelah kanan 10 minit, kemudian kiri 10 minit, tukar semula ke sebelah kanan 10 minit dan seterusnya, ulang setiap 10 minit dan teruskan selama sejam.

Pam double – Pam kedua-dua belah payu dara selama 10 minit, rehat 10 minit, sambung lagi pam 10 minit, rehat 10 minit dan teruskan selama sejam.

Continue reading Tips Banyakkan Susu Badan Yang Paling Berkesan Berdasarkan Pengalaman Ibu-Ibu Menyusu

Share Button
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...