Bahaya Tekanan Darah Tinggi Untuk Ibu Hamil

Ibu mengandung ni kalau ada masalah kesihatan seperti tekanan darah tinggi memang susah sikit kan. Nak kena pergi check up yang kerap tu memanglah dah satu hal, tapi gigihlah juga pergi cek demi bayi dalam kandungan kan.

turunkan tekanana darah tinggi ibu hamil

Sanggup ambil cuti sampai cuti tahunan pun habis macam tu je. Itu ok, takpelah lagi.
Pengorbanan namanya.

Yang paling ditakuti ialah komplikasi sepanjang mengandung dan semasa nak melahirkan tu. Tekanan darah tinggi ibu hamil juga boleh mengamcam nyawa ibu dan juga bayi di dalam rahim.

Jadi, ibu-ibu hamil yang disahkan menghadapi masalah tekanan darah tinggi ni sentiasa mendapatkan nasihat doktor atau nurse jika ada petanda-petanda pelik sepanjang mengandung.

Ambil tahu tentang tanda-tanda dan risiko-risiko lain seperti pra-eklampsia. Makin cepat kita bertindak, makin mudah untuk doktor berikan rawatan.

Selain daripada patuh kepada jadual rawatan doktor dan juga mengamalkan ubat-ubat yang dibekalkan oleh doktor, ibu-ibu juga boleh amalkan minyak ikan Shakle yang boleh membantu mengawal tekanan darah menjadi paras normal.

Minyak ikan Shaklee adalah suplemen semulajadi yang selamat dan sesuai untuk ibu hamil. Selain untuk kawal masalah tekanan darah tinggi, ia juga dapat membantu perkembangan otak dan mata bayi di dalam kandungan.
Dapat manfaat 2 dalam 1 tu. Best kan?

Saya kongsikan pengalaman ibu hamil yang ada masalah tekanan darah tinggi sebelum hamil lagi. Namun berjaya menurunkan tekanan darah ke paras normal selepas 2 minggu pengambilan minyak ikan Shaklee.

Boleh whatsapp akakSelim untuk dapatkan minyak ikan semulajadi hari ini. 0197228520

Atau

Boleh buat pembelian sendiri di sini dengan menggunakan kad debit atau kad kredit.

Klik gambar di bawah untuk meneruskan pembelian secara online.

bahaya tekanan darah tinggi untuk ibu hamil

❤Laila (ID 854299)❤
☎ H/P : 019-722 8520 (SMS/WhatsApp)
✉ lailaisma2207@gmail.com
✿FB : Laila Ismail

Share Button

Punca Tekanan Darah Tinggi Dan Komplikasinya

 

Kajian Kesihatan dan Morbiditi Kebangsaan III menunjukan peratus masalah darah tinggi atau dikenali juga sebagai hipertensi adalah 32.7%. Ianya semakin meningkat saban tahun.

Merawat darah tinggi

Penyakit darah tinggi ini amat bahaya kerana kebiasaanya tiada simptom atau tanda-tanda yang jelas. Kadang-kadang pesakit mungkin menunjukkan tanda-tanda yang tidak spesifik seperti sakit kepala atau pening kepala. Tetapi ia tidak semestinya menunjukkan anda mengalami masalah tekanan darah tinggi.

Caranya ialah dengan memeriksa tekanan darah tinggi secara kerap di klinik atau farmasi yang berdekatan. Kebiasaannya pemeriksaan ini hanyalah PERCUMA walaupun anda ke klinik swasta atau farmasi. Jadi, tidak perlu risau tentang kos pemeriksaan.

Tekanan darah diukur dalam dua bacaan.

Contohnya 140/75.

  • Tekanan sistolik-nombor yang diatas (dalam contoh ini 140)
  • Tekanan diastolik- nombor yang bawah (dalam contoh ini 75)

Kenali Tekanan Darah Normal & Abnormal

Cara merawat darah tinggi

Punca-Punca Tekanan Darah Tinggi

1. Penyakit kencing manis yang tidak terkawal

2. Amalan pemakanan yang tidak sihat

3. Obesiti

4. Pengambilan alkohol

5. Merokok

Komplikasi Tekanan Darah Tinggi

punca tekanana darah tinggi

1. Boleh mengakibatkan serangan strok.

2. Jantung gagal berfungsi dan boleh menyebabkan jantung terhenti dan kematian mengejut.

3. Buah pinggang gagal berfungsi dengan baik.

4. Gangguan penglihatan kerana berlaku pendarahan dan kerosakan pada kawasan yang sensitif cahaya dalam mata.

5. Salur darah mengeras terutamanya di bahagian otak, jantung dan buah pinggang.

6. Salur darah sempit yang disebabkan oleh penebalan dinding saluran darah di bahagian organ-organ utama.

Kredit : KKM

Kebiasaannya, mereka yang telah lama mengidap penyakit darah tinggi ini adalah sukar untuk sembuh tetapi ia boleh dikawal dengan cara menukar gaya hidup dan pengambilan ubat-ubatan atau suplemen.

Share Button
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...