Pentingnya Asid Folik Yang Ibu Hamil Wajib Tahu

Ada ibu yang menyangka pengambilan vitamin semasa hamil boleh menyebabkan baby jadi besar, katanya nanti takut susah nak bersalin. Tapi….

Tahukah anda yang pendapat itu adalah SALAH?? Pakar Sakit Puan Dr Hamid Arshat sendiri mengatakan yang sangkaan itu adalah TIDAK BETUL sama sekali.

Pentingnya asid folik untuk ibu mengandung.
Pemakanan yang sihat dan pengambilan vitamin boleh membantu ibu hamil kekal sihat.

Ramai wanita yg salah anggap multivitamin saperti obimin atau lain jenama yg diberikan waktu hamil menyebabkan saiz bayi besar waktu lahir. Pil vitamin ini penting utk kesihatan ibu dan utk bina darah utk cegah kurang darah waktu bersalin. Pil2 kalsium utk bina tulang, folic utk keperluan semua sel2 baru utk janin dan fish oil sebagai sumber omega3 dan DHA utk sel2 otak bayi utk jadi anak pintar. Setelah bersalin TERUSKAN makan supplemen2 tersebut utk cepat pulih rahim dan kekuatan badan serta utk susu ibu yg bekualiti. Saya cadangkan pil2 tersebut patut dimakan terus menerus hingga akhir hayat seseorang wanita.

Rujukan : DrHamidArshat

Malah yang sebenarnya, vitamin-vitamin ini sangat penting semasa hamil. Ianya penting untuk ibu dan juga bayi yang dikandungnya.

Pernah dengar tak ada pakar perubatan menyarankan untuk mengambil asid folik seawal 3 bulan sebelum kita merancang untuk hamil? Itu bermakna asid folik ini sangat penting untuk ibu yang ingin hamil dan juga untuk bayi di dalam kandungan di awal kehamilan.

Kenapa Pentingnya Asid Folik Semasa Hamil?

1. Perkembangan Fizikal Bayi

Sangat penting untuk perkembangan fizikal bayi di dalam kandungan di awal kehamilan kerana ia membantu pembentukan saraf dan sel2 lain.

2. Mengurangkan Kecacatan Kepada Bayi

Asid folik sangat penting untuk ibu hamil
Spina bifida yang berlaku akibat kekurangan asid folik.

Ia juga membantu melindungi bayi di dalam kandungan daripada kecacatan dalam sistem sarafnya (kecacatan tiub neural) seperti spina bifida.

3. Sintesis DNA Semasa Persenyawaan

Untuk sintesis DNA dan pembahagian sel di awal kehamilan, sebaik sahaja persenyawaan berlaku. Sebab tu kita digalakkan ambil asid folik ni awal, sebab kita pun tak tahu bila kita akan hamil. Dan semasa disahkan hamil tu, kita dah hamil dalam 2-3 minggu gitu kan?

4. Tambah Darah

Mengelakkan kurang darah kepada ibu hamil.

Asid folik shaklee
Pengambilan asid folik boleh membantu mengurangkan risiko kecacatan bayi semasa kelahiran

Apa Sumber Asid Folik Yang Terbaik?

Ibu-ibu boleh dapatkan sumber asid folik ni daripada makanan harian dan juga vitamin.

Kadang-kadang kita ni tak cukup pengambilan sayur-sayuran yang mengandungi asid folik ni kan. Jadi kita kena fikirkan juga alternatif lain. Sebab tu lah doktor memberikan pil asid folik kepada ibu hamil setiap kali pergi ke klinik.

Pentingnya asid folik untuk ibu hamil.
Makanan yang mengandungi asid folik.

Dan kalau kita sanggup pun nak telan semua makanan yang ada asid folik ni, kualiti sayur-sayuran dan sumber makanan masa kini semakin hari semakin tercemar, jadi nak atau tak kita mesti juga cari alternatif mengambil pil asid folik ni.

Sepanjang kehamilan anak yang ketiga baru-baru ini, saya mengambil asid folik yang terkandung di dalam B Complex. Alhamdulillah, kesihatan saya sangat baik dan memuaskan di sepanjang kehamilan dan juga semasa berpantang sekarang ni. 🙂

Kenapa saya memilih B Complex Shaklee ni? Boleh klik link di bawah ni ya.

Asid Folik Terbaik

Dapatkan sumber asid folik yang terbaik ini sepanjang Julai 2015. Promosi Beli 6 PERCUMA 1 sedang berlangsung sekarang. Jangan sampai terlepas pula ya.

Cepat-cepat hubungi saya seperti berikut ya.

❤Laila (ID 854299)❤
☎ H/P : 019-7228520 (SMS/WhatsApp)
✉ lailaisma2207@gmail.com
✿FB : Lailasani Ismail
✿FanPage : Tips Ibu Hamil, Berpantang dan Menyusu

Share Button
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CommentLuv badge