Nama-nama Kaunselor Penyusuan dan Kumpulan Sokongan Penyusuan Susu Ibu di Johor

Ini adalah khas untuk mereka yang berada di Johor atau luar Johor jika inginkan nasihat melalui telefon atau ‘message’. Jika ada ada sebarang kemusykilan tentang susu ibu, bolehlah hubungi mereka dan buat temujanji. InshaAllah, mereka boleh membantu anda. Bila teringat 6 tahun yang lepas, di mana saya memang menghadapi masalah penyusuan, terasa sangat2 memerlukan seseorang yang menyokong penyusuan susu ibu

Share Button
Continue reading »

Amalan Ayat-Ayat Al-Quran Agar Susu Ibu Sentiasa Cukup

Di samping amalan-amalan pemakanan dan pengepaman/penyusuan yang kerap, ibu-ibu juga digalakkan membaca ayat-ayat Al-quran serta berdoa kepada Allah agar penghasilan susu ibu adalah mencukupi untuk anak kita. 1. Doa Bacalah doa, YA ALLAH… Mudahkanlah urusan kehidupanku, banyakkanlah susuku untuk bayiku, dan mudahkanlah perjalananku untuk menyusukan anakku agar menuruti ย segala yang Engkau syariatkan. AMEEN. 2. Selawat dan Bismillah Bacalah Selawat dan

Share Button
Continue reading »

Tips Hilangkan Jerawat Menggunakan Jus Semulajadi

Pelbagai ubatan atau petua untuk menghilangkan jerawat ni kan. Hari ini saya nak share cadangan gabungan beberapa bahan semulajadi untuk dijadikan jus. 1. Jus oren dicampurkan dengan mangga 2. Limau gedang (grapefruit) bersama lobak merah. 3. Tomato yang dikisar bersama lobak merah, epal, tembikai susu dan timun. Selamat Mencuba!!! ๐Ÿ™‚ Sumber gambar : Google

Share Button
Continue reading »

Cara-cara menghilangkan angin dalam badan semasa berpantang

Kalau perut dah berangin tu memang sangat sakit kan? Mana taknya, angin tu hanya berlegar2 di dalam badan je. Kalau dapat kentut memang lega. ๐Ÿ˜› Masalahnya, bila badan berangin ni kadang-kadang masa tu lah susah betul nak terkentut. Sengsaralah kita… huhuhu. ๐Ÿ™ Bagaimana nak hilangkan angin dalam badan? 1. Berurut Berurut menggunakan minyak kelapa atau tambahan herba lain seperti halba,

Share Button
Continue reading »

Makanan Ber’angin’ Yang Perlu Dielakkan Semasa Berpantang

Semasa kita berpantang, banyak juga makanan2 yang perlu dielakkan supaya badan tidak berangin. Kehadiran angin atau gas ini boleh menyebabkan kita berasa tidak selesa dan sakit. Biasanya ia berpunca daripada 2 sumber iaitu Udara yang disedut. Akibat bakteria yang terdapat dalam usus besar. Bakteria ini terjadi akibat gangguan daripada makanan yang tidak dihadamkan dengan baik. Jika diikutkan pengalaman saya berpantang

Share Button
Continue reading »

Cara kawal penyakit gout melalui pengambilan makanan

Sebelum kita cerita tentang diet untuk pesakit Gout dan cara mengawalnya, jom kita tengok dulu APA ITU GOUT. Gout adalah sejenis penyakit akibat berlebihan asid urik di dalam badan.ย  Asid urik adalah bahan kumuhan berasal dari sejenis protein yang dipanggil purin. Badan kita membuang bahan kumuhan ini melalui air kencing (urin). Bagi pengidap gout, asid urik yang berlebihan tidak dibuang

Share Button
Continue reading »

11 Tips mudah hamil

Tidak mudah untuk hamil dengan cepat dan kadang kadang ia boleh memberikan tekanan perasaan apabila sanak saudara dan kawan-kawan kerap bertanya soalan yang sama. Tekanan perasaan pula boleh mengurangkan lagi peluang anda untuk hamil.Dalam kebanyakan kes, cuma perubahan kecil sahaja yang perlu dibuat untuk menolong anda hamil dengan cepat. Sekiranya anda merancang untuk hamil, terdapat 11 tip yang boleh anda

Share Button
Continue reading »

6 Tips Anak Suka Makan Sayur Tanpa Paksaan

Gossip ibu2 di ofis tentang anak2 biasanya berkisar tentang pemakanan anak2, penyusuan susu ibu, keletah anak2 dan pelbagai topik lagi yang dibincangkan. Gossip ni lebih bermakna dan lebih bermanfaat daripada bercerita kisah orang lain kan? Mengumpat tu..:P Dah laaa tak dapat apa2 kebaikan, tambahkan dosa pulak. Hehehe… (Tazkirah kejap) Ok, berbalik kepada topik kita, anak-anak memang susah nak makan sayur

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Share Button
Continue reading »