Petua banyakkan susu ibu

3 Petua Paling Penting Untuk Banyakkan Susu Ibu

Apabila disahkan hamil je, ibu-ibu mula excited mencari cara untuk banyakkan susu ibu. Sebenarnya yang paling penting kena tahu tentang konsep penyusuan sahaja. Ia bukanlah rahsia atau petua yang pelik-pelik untuk tambah susu ibu. Hanya perlu amalkan 3 konsep penyusuan ini sahaja. Kalau nak ambil milkbooster atau minuman/makanan tambah susu sekali pun, 3 petua ni wajiblah dipatuhi. 3 Petua Banyakkan

Share Button
Continue reading »

Susu ibu berwarna kuning!! Susu badan saya basi ke??

Saya pernah ditanya oleh seorang ibu muda tentang susu ibu yang keluar dari payudara beliau berwarna kuning selepas melahirkan anak. “Susu badan saya basi ke? Saya tak bagi kat baby dan yang saya pam pun saya dah buang dah sebab ingatkan susu saya basi!” katanya. “Ya Allah, sayangnyaaaaaaaaaaaaa………. Itu bukan susu basi, itulah susu yang terbaik untuk anak kamu”. Pernah

Share Button
Continue reading »

14 Teknik dan Petua Tambahkan Susu Badan

Tentu ramai ibu yang menghadapi masalah susu merudum atau susu yang makin kurang walaupu dalam pantang kan? Dan kebanyakan yang saya jumpa ialah masalah susu kurang selalu dihadapi oleh ibu-ibu yang kerjanya tidak tentu masa seperti jururawat, pekerja kilang yang kerja syif, jurutera yang selalu sibuk dan bermacam-macam profesyen lagi. Sebagai satu motivasi ibu-ibu menyusu, jom kita tengok apa kata

Share Button
Continue reading »

Tips Banyakkan Susu Badan Yang Paling Berkesan Berdasarkan Pengalaman Ibu-Ibu Menyusu

  Saya baru je kongsikan pengalaman saya dengan seorang bekas rakan ofis mengenai bagaimana nak banyakkan susu ibu setelah menghadapi masalah susu merudum. Rakan tersebut bernama Puan A. Puan A ni baru 4 bulan bersalin, maksudnya beliau mempunyai peluang cerah untuk memperbanyakkan penghasilan susu beliau kerana hormon prolaktin masih dihasilkan dengan banyak. Apa HORMON PROLAKTIN ni? Ketika bayi anda sedang

Share Button
Continue reading »

Nama-nama Kaunselor Penyusuan dan Kumpulan Sokongan Penyusuan Susu Ibu di Johor

Ini adalah khas untuk mereka yang berada di Johor atau luar Johor jika inginkan nasihat melalui telefon atau ‘message’. Jika ada ada sebarang kemusykilan tentang susu ibu, bolehlah hubungi mereka dan buat temujanji. InshaAllah, mereka boleh membantu anda. Bila teringat 6 tahun yang lepas, di mana saya memang menghadapi masalah penyusuan, terasa sangat2 memerlukan seseorang yang menyokong penyusuan susu ibu

Share Button
Continue reading »

Cara-cara Memerah Susu Badan Dengan Menggunakan Tangan

Ramai ibu yang suka menggunakan ‘breastpump’ atau pam menyusu untuk memerah susu ibu untuk diberikan kepada bayi. Tetapi ada juga yang lebih selesa dengan mengepam menggunakan tangan. Ibu-ibu juga dinasihatkan untuk membiasakan diri memerah susu dengan menggunakan tangan kerana kadang-kadang kita mengalami situasi kecemasan seperti terlupa membawa pam atau pam rosak dan sebagainya. Sebenarnya jika pernah cuba dan dibiasakan, memerah

Share Button
Continue reading »

Amalan Ayat-Ayat Al-Quran Agar Susu Ibu Sentiasa Cukup

Di samping amalan-amalan pemakanan dan pengepaman/penyusuan yang kerap, ibu-ibu juga digalakkan membaca ayat-ayat Al-quran serta berdoa kepada Allah agar penghasilan susu ibu adalah mencukupi untuk anak kita. 1. Doa Bacalah doa, YA ALLAH… Mudahkanlah urusan kehidupanku, banyakkanlah susuku untuk bayiku, dan mudahkanlah perjalananku untuk menyusukan anakku agar menuruti  segala yang Engkau syariatkan. AMEEN. 2. Selawat dan Bismillah Bacalah Selawat dan

Share Button
Continue reading »

Keburukan Air Kosong, Puting Tiruan dan Susu Formula Kepada Bayi 6 Bulan Ke Bawah

Kebanyakan ‘orang lama’ suka menasihatkan ibu-ibu baru untuk memberikan air masak, puting tiruan atau susu formula kepada bayi yang baru lahir. Termasuk juga saya semasa melahirkan anak pertama dahulu. Tapi kita harus ingat, bagi menjayakan penyusuan secara eksklusif, tiada makanan atau minuman yang boleh diberikan kepada bayi dalam tempoh 6 bulan pertama. Ini adalah kerana :- 1. Air kosong atau

Share Button
Continue reading »

Faedah-Faedah Penyusuan Susu Ibu Kepada Ibu Menyusu

1. Mempercepatkan pengecutan rahim. Ibu menyusu menghasilkan hormon bagi mengecutkan rahim dan tindakan bayi menghisap susu mengecutkan rahim dan mengembalikannya kepada keadaan asal, seperti sebelum mengandung. Semasa menyusu, anda akan rasa kontraksi di bahagian rahim, maknanya rahim anda sedang mengecutlah tu. 2. Menurunkan berat badan. Penyusuan membakar kalori dalam badan ibu dan membantu menurunkan berat badan dengan cepat. Kalau nak cepat

Share Button
Continue reading »

Penyusuan Susu Ibu Dari Kisah Nabi-Nabi

Jom kita ambil teladan penyusuan susu ibu dari kisah Nabi-Nabi kita. Moga bermanfaat dan memberi motivasi bahawa susu ibu adalah yang terbaik untuk anak-anak kita. 1. Nabi Ismail disusukan oleh ibunya Hajar. Dalam peristiwa ditinggalkan Nabi Ibrahim di padang pasir, dinyatakan susu Hajar telah kering dan Nabi Ismail ketika itu masih kecil menendang-nendang tanah kerana kehausan. 2. Ibu Nabi Musa, Yukabad,

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Share Button
Continue reading »