Bahaya Kolesterol Tinggi Sehingga Boleh Meragut Nyawa Secara Senyap

Usah main-main dengan kolesterol tinggi. Walaupun baru lebih sikit dari standard pun korang dah kena start jaga-jaga dah. Usah terpedaya sangat dengan badan yang tak tunjukkan simptom ‘sakit berat’ disebabkan kolesterol ni. Sedar tak sedar, terus pengsan tak sedar diri kita pun tak tahu kan?

Sementara baru lebih sikit tu, lebih baik kita ambil langkah untuk kawal di tahap awal.

1. Ubah gaya hidup yang lebih sihat. Bersenam sekurang-kurangnya 3x seminggu selama 30 minit.

2. Elakkan makan makanan berlemak kerana ia akan menambahkan lagi masalah kolesterol yang sedia tinggi.

3. Ambil suplemen Omega 3 untuk bantu menurunkan kolesterol ke paras yang lebih rendah/normal.

Minyak ikan Shaklee mampu membekalkan Omega 3 yang terbaik.

Beli 5 botol dengan PERCUMA voucher bernilai RM60 sepanjang bulan Ogos, bulan kemerdekaan.

Mari kita ubah diri kita ke arah yang lebih sihat.

Hubungi saya di 019-722 8520 untuk tempahan.

❤Laila (ID 854299)❤
☎ H/P : 019-722 8520 (SMS/WhatsApp)
✉ lailaisma2207@gmail.com
✿FB : Laila Ismail

Share Button

Cukup-cukuplah Boroikan Suamimu Jika Ingin Terus Bahagia

Suami boroi selalu disinonimkan dengan SUAMI BAHAGIA. Kononnya isteri rajin, pandai jaga makan minum suami sehinggalah terbukti suami itu cukup makan sehingga menyebabkan B-O-R-O-I.

Kononnya lelaki boroi itu lebih penyayang, lebih berfikiran jauh dan SEKSI!!!! 😛

 

Boroi tanda bahagia

Wahai isteri-isteri manis dan cantik sekalian…

Jika benar ingin terus bahagia hingga ke syurga, cukuplah berpegang kepada prinsip boroi tanda bahagia tu yaa. Jika anda sayangkan suami, sayangkan anak-anak dan mahu lihat suami sentiasa sihat, berusahalah untuk mengurangkan tahap boroi suami. Makin boroi si suami, bukan petanda makin bahagia.

Tapi..

Boroi satu petanda yang suami anda dalam BAHAYA.

Sebab apa?

Boroi adalah petanda suami mungkin mengalami sindrom X atau sindrom metabolik.

Boroi adalah salah satu tanda sindrom X yang boleh diperolehi dari pemeriksaan kesihatan.

#1 Paras gula dalam darah semasa berpuasa adalah tinggi (masalah dengan insulin)

#2 Bacaan kolesterol HDL lebih rendah dari 35 mg/dl

#3 Bacaan trigeliserida sekurang-kurangnya 150 mg/dl

#4 Tekanan darah melebihi 140/90

Risiko-risiko ini boleh menyebabkan pelbagai penyakit kronik yang mengancam nyawa suami anda.

#1 Kerosakan pada lapisan dalam arteri –> risiko penyakit jantung dan strok.

#2 Perubahan kepada keupayaan ginjal untuk menyingkirkan garam –> risiko darah tinggi, sakit jantung dan strok.

#3 Peningkatan kadar trigeliserida –> risiko penyakit kardiovaskular.

#4 Risiko blood clot (pembentukan darah beku) yang boleh menyekat salur darah dan menyebabkannya pecah –> risiko serangan jantung dan strok.

#4 Mengganggu proses rembesan insulin –> risiko diabetes Jenis 1.

Jadi, isteri-isteri yang jelita, bantulah suami anda untuk kurangkan keboroian ya. Boroi sebenarnya tak membantu apa-apa pun. Malah lebih susah untuk suami anda melakukan kerja-kerja rumah seperti memanjat tangga untuk menukar lampu, ligat dan aktif dalam rumah untuk melayan keletah anak-anak kecil dan pergerakan akan jadi lebih terhad.

Apa Isteri Patut Buat Untuk Mengurangkan Tahap Boroi Si Suami?

1. Galakkan suami beriadah dan aktif. Kalau terlalu sibuk di hari kerja, ajak suami beriadah 2 kali seminggu di hujung minggu. Tak perlu terus buat aktiviti berat tetapi berjalan-jalan di taman bersama keluarga pun sudah memadai. Cuma pastikan ianya konsisten. Bukan sekali buat je. 🙂

2. Kurangkan memasak makanan yang berlemak, berminyak dan berkolesterol tinggi. Sebaliknya masaklah makanan sihat yang lebih membantu dalam mengurangkan tahap boroi beliau. Mungkin ada makanan kegemaran suami yang sangat tinggi kalorinya tapi mulai dari sekarang, masaklah masakan tersebut sebulan sekali atau 2 bulan sekali. Demi nak tengok suami sihat dan terus bahagia selamanya.

3. Pujuk suami untuk pergi ‘medical check up’ sekurang-kurangnya setahun sekali. Sebab lelaki biasanya lebih percaya kepada FAKTA. Apabila B-O-R-O-I, pastinya kandungan lemak perut serta kolesterol adalah tinggi. Sebenarnya kalau tak buat medical check pun dah tahu dah tahap kesihatan tak baik tapi, ingat sekali lagi. Lelaki lebih percayakan FAKTA daripada kata-kata si isteri. 😛

4. Minimumkan pengambilan ubat-ubatan beliau. Ubat-ubat seperti ubat anti depresi, kortikosteroids, antihistamin; boleh menyebabkan kesan sampingan yang membawa kepada obesiti dan intoleransi glukos.

Kredit : Vitaminsemulajadi.com

Jika sayangkan suami dan bercita-cita untuk bahagia ke akhir hayat, jangan biarkan si dia terus boroi. Sebab boroi bukan penanda aras yang tepat kebahagiaan, malah sebaliknya. Tak apa kalau perut bukan 6 packs pun, cukuplah sekadar perutnya kurang ke depan. 🙂

Semoga berjaya untuk mengurangkan boroi suami ya. Demi kebahagiaan anda, anak2 dan rumah tangga yang ceria dan gembira yang berpanjangan. InshaAllah. 🙂

Peace!!

Share Button

9 tips KEKAL LANGSING di hari raya

4 cara KEKAL LANGSING di hari raya
Antara juadah enak dari negeri Kelantan, nasi dagang.

Kita bakal menyambut lebaran esok, InshaAllah. Jika disebut hari raya, di mata kita pasti terbayang juadah enak dan menyelerakan, bukan? Ya, itu sudah pasti. Sambil2 melepaskan rindu kepada sanak saudara serta rakan taulan, pastinya jamuan makan-makan menjadi kemestian. Namun, jangan terlupa pula yang kita sentiasa ingin ‘maintain’ berat badan kita. Jom kita tengok tips ini.

1. Makan dengan saiz hidangan atau kuantiti yang kecil.

2. Pilih hidangan rendah kalori seperti buah-buahan serta makanan yang kurang minyak, lemak dan santan.

3. Makan snek sihat sebelum menghadiri rumah terbuka.

4. ‘Cheat Day’ hanya pada hari raya, bukannya sepanjang Syawal. <– Yang ni memang kena ingat tau… 🙂

5. Pilih makanan yang tinggi serat untuk mengelakkan sembelit.

6. Hadkan pengambilan makanan yang manis dan berlemak seperti dodol, biskut raya, kek, ‘cookies’ dan sebagainya.

7. Pilih buah-buahan segar sebagai snek atau pencuci mulut.

8. Hadkan pengambilan makanan yang tinggi garam seperti kerepek.

9. Banyakkan minum air kosong berbanding minuman berperisa karbonat atau minuman yang manis.

Jika anda risau tak dapat kontrol, pastikan anda ada PERISAI Hari Raya anda. Boleh baca di sini ya.

Dan yang PALING ANDA PERLUKAN ialah untuk menghalang kolesterol daripada terus menerus memasuki sistem tubuh anda.

APA ITU KOLESTEROL?

bahan berlemak (lipid) yang merupakan sebahagian daripada membran luar sel dalam badan haiwan. Ia juga ditemui dalam edaran darahmanusia. Dua sumber utama kolesterol dalam darah diperoleh daripada pemakanan dan pengeluaran hati.

Boleh terus memahami tentang kolesterol di sini.

APA YANG TERJADI JIKA TINGGI KOLESTEROL?
Slide3 Slide4BAGAIMANA UNTUK MENGATASINYA?

1. Sentiasa menjaga pengambilan makanan. Makanan seimbang setiap kali waktu makan.

2. Memperbanyakkan aktiviti fizikal.

3. Kurangkan pengambilan makanan berlemak atau jadualkan pengambilan daging atau ayam dalam menu harian.

4. Mengambil suplemen untuk mengurangkan kolesterol dalam darah seperti Alfalfa, Garlic, Omega Guard dan Lecithin.

5. Menghalang penyerapan KOLESTEROL dengan mengambil FITOSTEROL tumbuhan sebanyak 2,000 mg sehari.

APA YANG PERLU DIAMBIL UNTUK MENDAPATKAN 2,000 mg FITOSTEROL SEHARI?

 

2000 mg fitosterol daripada phytocol
Kita perlu mengambil makanan ini dalan sehari untuk mendapatkan fitosterol secukupnya.

Ya, inilah hakikatnya. Kita perlu mengambil 200 BATANG LOBAK MERAH, 70 KEPING ROTI GANDUM DAN 425 BIJI TOMATO dalam SEHARI untuk memastikan badan kita mendapat 2,000 mg fitosterol.

Mampukah kita???

Sudah tentu kita tidak mampu bukan? Caranya, hanya dengan mengambil 4 biji PHYTOCOL-ST sehari, badan kita akan mendapat 2,000 mg fitosterol utk menghalang penyerapan kolesterol ke dalam tubuh kita.

APA ITU PHYTOCOL-ST?

Phytocol-ST™ ialah rumusan proprietari yang dapat menghalang penyerapan kolesterol oleh tubuh.

  • Mengandungi bahan-bahan yang terbukti secara klinikal, dan disokong oleh lebih 80 kajian, berkesan untuk merendahkan paras kolesterol LDL secara semula jadi.
  • Dirumus daripada campuran sterol & stanol yang kaya dengan manfaat kesihatan.
  • Membekalkan 2,000 mg sterol & stanol tumbuhan setiap hari, mengikut saranan Institut Kesihatan Kebangsaan (NIH).
    Phytocol-ST menurunkan kolesterol secara semulajadi
    Phytocol-ST menurunkan kolesterol secara semulajadi

    Phytocol-ST menurunkan kolesterol secara semulajadi Phytocol-ST menurunkan kolesterol secara semulajadi

Haaa.. tu dia PHYTOCOL-ST yang telah dilakukan lebih 80 kajian, berkesan untuk merendahkan paras kolesterol LDL secara semula jadi. (Kolesterol LDL ni adalah kolesterol jahat, yang membahayakan kita.)

Jom sediakan Phytocol-ST ini sebagai perisai kita untuk mengunjungi rumah terbuka hujung minggu ni. 🙂
Boleh klik gambar di bawah untuk order ye…

ATAU

Boleh hubungi saya untuk tempahan dan konsultasi. Cara pengambilan vitamin akan disediakan untuk anda. Itu adalah HAK anda sebagai pelanggan nutrisisemulajadi.com.

Laila (ID 854299)
☎ H/P : 019-7228520 (SMS/WhatsApp)
✉ lailaisma2207@gmail.com
✿FB : Lailasani Ismail
✿FanPage : Kenkoushoku.com

Share Button
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...