5 Cara Mengubati Nipple Luka Dalam Masa 1 Hari

Ibu-ibu yang pernah mengalaminya memang sangat memahami betapa sakitnya bila nipple luka semasa menyusukan. Biasanya terjadi semasa awal-awal lepas bersalin dan bila bayi kita dah tumbuh gigi. Saya mempunyai 3 orang anak dan saya mengalaminya setiap kali selepas melahirkan anak. Sakitnyaaaaaaaaaaa Ya Allah… Hanya Tuhan je tahu. Kadang-kadang sampai berdarah-darah. 🙁 Apa Punca Nipple Luka Semasa Menyusukan? 1. Menyusu Dengan

Share Button
Continue reading »

Resepi Lobak Putih Yang Paling Simple!

Lobak putih ni memang terkenal dengan makanan penambah susu badan kan? Dan memang ianya menjadi sahabat karib ibu-ibu yang sedang berpantang atau pun yang sedang hadapi masalah susu merudum. Saya ni sebenarnya tak berapa gemar dengan masakan lobak putih sebab dia ada sedikit bau yang kurang menyenangkan bagi saya. Tapi, saya telan jugalah…. demi tambah susu ibu ni kan.. 🙂

Share Button
Continue reading »

14 Teknik dan Petua Tambahkan Susu Badan

Tentu ramai ibu yang menghadapi masalah susu merudum atau susu yang makin kurang walaupu dalam pantang kan? Dan kebanyakan yang saya jumpa ialah masalah susu kurang selalu dihadapi oleh ibu-ibu yang kerjanya tidak tentu masa seperti jururawat, pekerja kilang yang kerja syif, jurutera yang selalu sibuk dan bermacam-macam profesyen lagi. Sebagai satu motivasi ibu-ibu menyusu, jom kita tengok apa kata

Share Button
Continue reading »

4 Rahsia Turun 20 kg Dan Kulit Cun Melecun Selepas Bersalin

Masalah berat badan dan kulit kusam selepas bersalin adalah normal di kalangan ibu yang baru lepas bersalin walaupun ada juga ibu-ibu yang cun melecun, ramping macam kerengga lepas bersalin. 😀 Saya memang sangat jeles kalau orang yang tak perlu bersusah payah lepas bersalin ni. Macam saya, 4 kali mengandung, 4 kali jugalah saya menghadapi masalah berat badan ni. 🙁 Kulit

Share Button
Continue reading »

Tips Banyakkan Susu Badan Yang Paling Berkesan Berdasarkan Pengalaman Ibu-Ibu Menyusu

  Saya baru je kongsikan pengalaman saya dengan seorang bekas rakan ofis mengenai bagaimana nak banyakkan susu ibu setelah menghadapi masalah susu merudum. Rakan tersebut bernama Puan A. Puan A ni baru 4 bulan bersalin, maksudnya beliau mempunyai peluang cerah untuk memperbanyakkan penghasilan susu beliau kerana hormon prolaktin masih dihasilkan dengan banyak. Apa HORMON PROLAKTIN ni? Ketika bayi anda sedang

Share Button
Continue reading »

Cara-cara Memerah Susu Badan Dengan Menggunakan Tangan

Ramai ibu yang suka menggunakan ‘breastpump’ atau pam menyusu untuk memerah susu ibu untuk diberikan kepada bayi. Tetapi ada juga yang lebih selesa dengan mengepam menggunakan tangan. Ibu-ibu juga dinasihatkan untuk membiasakan diri memerah susu dengan menggunakan tangan kerana kadang-kadang kita mengalami situasi kecemasan seperti terlupa membawa pam atau pam rosak dan sebagainya. Sebenarnya jika pernah cuba dan dibiasakan, memerah

Share Button
Continue reading »

Rahsia ibu menyusu sentiasa cergas dan bertenaga

Ramai ibu yang terasa penat, letih dan lesu bila keluar bekerja dan dalam masa yang sama mereka juga menyusukan bayi sepenuh masa. Sama ada mereka mengepam di pejabat atau pun mereka sentiasa ‘direct-feeding’, . Kadang-kadang, baru sahaja sampai di rumah terpaksa melupakan rutin harian kerana terlalu penat. Begitulah masalah yang dihadapi oleh Puan Farah yang bekerja syif. Beliau sangat penat

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Share Button
Continue reading »