Tips Elak Kejang Kaki Semasa Hamil

Kejang kaki atau dikenali sebagai simpul biawak ni memang sering berlaku kepada ibu hamil semasa trimester kedua dan ketiga. (Orang Kelantan pula memanggilnya sebagai ‘settok karrung’. :D)

elak kejang kaki mengandung

Masa berlakunya kejang kaki ni, memang rasa sakitnya Tuhan sahaja yang tahu. Huhuhu. 🙁

Antara sebab yang menyebabkan berlakunya kejang kaki ini ialah

-uterus yang semakin membesar akan memberi tekanan kepada salur darah besar pada kaki ibu.
-hormon kehamilan iaitu hormon progesteron memberi kesan kepada otot kaki yang boleh menyebabkan kekejangan.
-ibu kekurangan nutrien dan mineral seperti Kalsium dan Magnesium. Ini adalah kerana bayi di dalam kandungan akan mengambil apa sahaja nutrien di dalam badan ibu.

Cara Elak Kejang Kaki Atau Simpul Biawak

1. Banyakkan Minum Air

Kekurangan cecair dalam badan juga antara punca yang menyebabkan kejang kaki ini. Jadi, usah biarkan diri dehidrasi. Banyakkan minum air kosong atau jus tanpa gula.

2. Lakukan Senaman Regangan Kaki

Berdiri satu meter daripada dinding dan unjurkan badan ke hadapan dengan tangan diregangkan untuk menyentuh dinding. Pastikan tapak kaki melekap pada lantai. Tahan selama lima saat. Ulang senaman ini selama lima minit, tiga kali sehari terutamanya sebelum masuk tidur.
Sumber : BabyCenter

3. Lakukan Senaman Tapak Kaki

Bengkokkan tapak kaki ke bawah dan kemudian tegakkan ke atas dengan cepat sebanyak 30 kali. Buat pada kedua-dua belah kaki. Kemudian, ulangi dengan membengkokkan tapak kaki ke atas sebanyak lapan kali dan ke bawah lapan kali.
Sumber : BabyCenter
Continue reading Tips Elak Kejang Kaki Semasa Hamil

Share Button

5 Cara Atasi Sembelit Semasa Mengandung

Sembelit ni bukan masalah semasa mengandung je. Kalau kena waktu tak mengandung pun rasa macam serba tak kena. Kalau kena waktu berpantang lagilah seksa rasa jiwa raga. Memang menangis dalam tandas. :(. Tambah teruk kalau pernah ada masalah buasir. Bertambahlah penyeksaan.

cara atasi sembelit semasa hamil

Faktor utama wanita hamil mudah sembelit ialah kerana hormon progesteron di dalam tubuh wanita hamil sangat tinggi menyebabkan usus memproses makanan dengan lebih perlahan.

Selain itu kandungan yang semakin membesar juga menyebabkan tekanan fizikal kepada usus dan menghalang pergerakan najis ke usus besar dan rektum.

Semasa saya mengandung ketiga-tiga puteri saya ni, Alhamdulillah tak kena sembelit teruk. Rasanya sekali je kena masa hamil anak kedua. Itu pun rasa sangat seksa dah.

Saya kongsikan bagaimana nak atasi masalah sembelit ni.

1. Minum Air Secukupnya

Ibu hamil yang mengalami dehidrasi mudah terkena sembelit. Jadi minumlah air yang banyak untuk mengelakkan sembelit. Jika tak mampu nak minum air yang banyak sekaligus, minum sedikit-sedikit dengan kerap.

2. Banyakkan Pengambilan Fiber/Serat

cara atasi sembelit semasa hamil

Perbanyakkan pengambilan makanan yang mengandungi tinggi serat seperti kekacang, sayur-sayuran, cereal seperti oat, beras perang dan buah-buahan. Amalkan sehingga 4-5 hidangan serat setiap hari.

3. Amalkan Buah Prune atau Jus Oren

Continue reading 5 Cara Atasi Sembelit Semasa Mengandung

Share Button

Bahaya Hb Rendah Untuk Ibu Hamil dan Bayi Di Dalam Kandungan

Paras hemoglobin yang kurang daripada 11 disahkan sebagai Anemia atau Hb rendah memerlukan perhatian yang lebih oleh ibu hamil. Hb rendah tidak boleh dipandang enteng kerana ia amat bahaya untuk kesihatan ibu dan bayi di dalam kandungan.

Naikkan Hb ibu hamil

Bahaya Kepada Ibu

-sistem imun semulajadi badan ibu menjadi rendah dan mudah dijangkiti penyakit.

Naikkan Hb secara semulajadi
Hb low memang membimbangkan ibu hamil.

-risiko untuk mendapat komplikasi semasa dan selepas kelahiran.

Continue reading Bahaya Hb Rendah Untuk Ibu Hamil dan Bayi Di Dalam Kandungan

Share Button

Produk Naikkan Hb Untuk Ibu Hamil

Masalah Hb rendah ni memang tidak boleh dipandang enteng semasa hamil. Ia boleh membahayakan ibu dan juga bayi di dalam kandungan.

Ubat berkesan naikkan Hb semasa mengandung

Antara komplikasi kehamilan yang mungkin berlaku ialah seperti keguguran, kelahiran pramatang, saiz bayi yang kecil, koma dan paling membimbangkan ialah kemungkinan ibu meninggal dunia.

Pengambilan suplemen iron yang mencukupi adalah sangat penting dalam mengatasi masalah Hb rendah ini. Ia juga perlu diambil dengan betul supaya penyerapan Iron benar-benar optimum di dalam badan kita. Supaya tak timbul lagi masalah dah ambil pil iron tapi Hb tetap rendah.

Dah Ambil Iron Tapi Hb Rendah Jugak!!

Naikkan Hb semasa mengandungNaikkan Hb dengan suplemen

Jika ada masalah semasa pembelian dan untuk konsultasi, boleh hubungi saya di 019-7228520.

Whatsapp saya dengan satu klik di sini.

http://tanyaLaila.wasap.my

❤Laila (ID 854299)❤
☎ H/P : 019-722 8520 (SMS/WhatsApp)
✉ lailaisma2207@gmail.com
✿FB : Laila Ismail

 

Share Button

Set Hamil Shaklee Untuk Ibu Dan Bayi Sihat Serta Bijak

Setelah disahkan mengandung, ibu hamil pasti tercari-cari vitamin apakah yang terbaik untuk diambil untuk memastikan bayi di dalam kandungan membesar dengan sihat.

Selain kesihatan bayi, ibu juga ingin hamil dalam keadaan sihat dari segi fizikal dan emosi. Pengambilan nutrisi penting semasa mengandung dapat membantu ibu  hamil terjaga dari segi emosi dan perubahan yang berlaku sepanjang kehamilan.

Set Hamil Shaklee ini juga dapat membantu ibu bersalin secara normal tanpa jahitan dan koyakan. Baca tips lain di sini.

Bersalin Dengan Tenang Tanpa Koyakan Dan Jahitan

 

Set hamil Shaklee

set hamil secara online

Hubungi saya untuk konsultasi dan cara pengambilan vitamin untuk ibu hamil.

❤Laila (ID 854299)❤
☎ H/P : 019-722 8520 (SMS/WhatsApp)
✉ lailaisma2207@gmail.com
✿FB : Laila Ismail

 

Share Button

Cara Bersalin Normal Tanpa Jahitan Dan Koyakan

Kehamilan adalah satu pengalaman terindah untuk seorang wanita yang bakal bergelar ibu. Di saat disahkankan, hati seorang wanita melonjak gembira sambil sujud syukur kepada Ilahi kerana diberi peluang untuk hamil.

Cara elak koyak dan jahitan semasa bersalin

Namun, proses bersalin memang menakutkan terutamanya untuk ibu yang bersalinkan anak pertama. Mengikut pengalaman saya yang sudah bersalin 3 kali ni pun masih ada perasaan seram nak bersalin. Haha. 😀

Paling seram ialah koyakan dan jahitan selepas melahirkan. Aduh!! Sakitnya! Sekarang ni pun masih boleh bayangkan kengiluan luka koyakan dan jahitan. Huhu. 🙁

Untuk bersalin kali ke-4 ni, saya berazam dan sentiasa berdoa untuk bersalin secara normal tanpa jahitan dan koyakan. InshaAllah.

Saya ingin kongsikan dengan semua ibu tips untuk elakkan jahitan dan koyakan semasa bersalin.

1. Minum Minyak Zaitun/Minyak Kelapa Dara

Cara elak koyak dan jahitan semasa bersalin

Ini adalah petua turun temurun. Dengan mengambil minyak zaitun atau minyak kelapa dara secara konsisten, kita dapat mengelakkan daripada Miss V terkoyak teruk semasa bersalin.

Pastikan minyak zaitun atau minyak kelapa dara yang kita minum adalah minyak yang berkualiti dan semulajadi. Bukannya minyak zaitun yang dibeli di pasaraya ya.

Minyak kelapa dara ni boleh juga dapatkan yang di dalam kapsul. Banyak dijual sekarang ni. Pastikan juga kapsul ini adalah daripada sumber terbaik dan diproses secara semulajadi untuk dapatkan kesan terbaik.

Continue reading Cara Bersalin Normal Tanpa Jahitan Dan Koyakan

Share Button

Kenapa Ibu Hamil Perlu Ambil Minyak Ikan Semasa Mengandung?

Pengalaman mengandungkan 3 orang puteri, saya tak pernah tinggalkan pengambilan minyak ikan sepanjang mengandungkan mereka. Walaupun masa anak pertama tu tak berapa tahu sangat faedah pengambilan minyak ikan ni, saya memang tak pernah culas untuk mengambilnya. Hanya tahu untuk perkembangan otak bayi dalam kandungan je. Faedah lain memang kurang tahu. Masa tu saya beli jenama Neuroxxx. Boleh tahan juga harganya. 1 botol untuk 1 bulan dengan harga RM50++ pada tahun 2008 dan RM60++ pada tahun 2010. Sekarang saya tak pastilah harganya berapa.

Ibu hamil perlu minyak ikan

Masa tu belum kenal Shaklee. Anak ketiga barulah ambil minyak ikan Shaklee yang memang jimat untuk poket saya. Hehe. RM136 untuk 3 bulan. Itu belum lagi termasuk harga diskaun untuk ahli Shaklee. Dapatlah dengan harga lebih murah.

Lebih jimat dan lebih untung kan?

Kenapa Ibu Hamil Wajib Ambil Minyak Ikan?

Ibu hamil perlu minyak ikan

1. Perkembangan Otak Dan Mata Bayi

Yang paling utama ialah untuk perkembangan otak dan organ-organ penting bayi dalam kandungan. Seawal 5-6 minggu kehamilan, otak, mata dan organ-organ penting janin telah terbentuk. Jadi ibu perlu berikan nutrisi yang terbaik semasa proses pembentukan ini.

2. Elakkan Allergi Atau Masalah Asthma Kepada Bayi

Ada kajian yang mengatakan, pengambilan minyak ikan atau Omega 3 dapat mengurangkan masalah allergi atau masalah asthma kepada bayi sehinggalah mereka dewasa.

3. Elakkan Masalah Kesihatan Ibu Hamil (GDM, Tekanan Darah Tinggi)

Ibu hamil perlu minyak ikan

Kesihatan ibu hamil itu sendiri memang perlu dititikberatkan supaya sihat secara optimum untuk meneruskan kandungan sehingga ke 40 minggu. Paling penting, tiada masalah tekanan darah tinggi atau masalah kesihatan yang lain kerana komplikasi untuk melahirkan secara normal adalah sangat tinggi jika ibu hamil ada masalah kesihatan. Jika ada masalah kesihatan seperti tekanan darah tinggi, kencing manis, anemia, kemungkinan untuk bersalin secara normal adalah sangat tipis. Pemantauan yang rapi juga perlu diberikan kepada ibu hamil yang bermasalah kesihatan seperti ini.

4. Elak Kelahiran Pra Matang

Pengambilan Omega 3 secara konsisten oleh ibu hamil dapat mengurangkan masalah kelahiran bayi pra matang.

5. Mengurangkan Risiko Pre-Eklampsia

Pre-eklampsia boleh mengancam nyawa ibu dan bayi di dalam kandungan. Ibu hamil perlu ambil tahu simptom-simptom serangan pre-eklampsia supaya dapat bertindak dengan pantas jika berlaku.

Terdapat banyak jenama minyak ikan di pasaran. Jadi ibu hamil patut buat keputusan yang terbaik untuk memilih minyak ikan yang berkualiti tinggi (tinggi kepekatan EPA dan DHA) tanpa sebarang pencemaran.

Saya cadangkan minyak ikan dari Shaklee yang bernama Omega Guard. Ia dihasilkan dengan teliti, 3 kali penyulingan untuk memastikan ianya tulen dan benar-benar bebas daripada sebarang pencemaran dan bahan toksik.

Boleh hubungi saya di 019-722 8520 untuk dapatkan minyak ikan terbaik.

Atau

Boleh beli sendiri menggunakan kad debit atau kad kredit di sini. Klik gambar di bawah ya.

minyak ikan terbaik untuk ibu hamil

 

❤Laila (ID 854299)❤
☎ H/P : 019-722 8520 (SMS/WhatsApp)
✉ lailaisma2207@gmail.com
✿FB : Laila Ismail

Share Button

Bahaya Tekanan Darah Tinggi Untuk Ibu Hamil

Ibu mengandung ni kalau ada masalah kesihatan seperti tekanan darah tinggi memang susah sikit kan. Nak kena pergi check up yang kerap tu memanglah dah satu hal, tapi gigihlah juga pergi cek demi bayi dalam kandungan kan.

turunkan tekanana darah tinggi ibu hamil

Sanggup ambil cuti sampai cuti tahunan pun habis macam tu je. Itu ok, takpelah lagi.
Pengorbanan namanya.

Yang paling ditakuti ialah komplikasi sepanjang mengandung dan semasa nak melahirkan tu. Tekanan darah tinggi ibu hamil juga boleh mengamcam nyawa ibu dan juga bayi di dalam rahim.

Jadi, ibu-ibu hamil yang disahkan menghadapi masalah tekanan darah tinggi ni sentiasa mendapatkan nasihat doktor atau nurse jika ada petanda-petanda pelik sepanjang mengandung.

Ambil tahu tentang tanda-tanda dan risiko-risiko lain seperti pra-eklampsia. Makin cepat kita bertindak, makin mudah untuk doktor berikan rawatan.

Selain daripada patuh kepada jadual rawatan doktor dan juga mengamalkan ubat-ubat yang dibekalkan oleh doktor, ibu-ibu juga boleh amalkan minyak ikan Shakle yang boleh membantu mengawal tekanan darah menjadi paras normal.

Minyak ikan Shaklee adalah suplemen semulajadi yang selamat dan sesuai untuk ibu hamil. Selain untuk kawal masalah tekanan darah tinggi, ia juga dapat membantu perkembangan otak dan mata bayi di dalam kandungan.
Dapat manfaat 2 dalam 1 tu. Best kan?

Saya kongsikan pengalaman ibu hamil yang ada masalah tekanan darah tinggi sebelum hamil lagi. Namun berjaya menurunkan tekanan darah ke paras normal selepas 2 minggu pengambilan minyak ikan Shaklee.

Boleh whatsapp akakSelim untuk dapatkan minyak ikan semulajadi hari ini. 0197228520

Atau

Boleh buat pembelian sendiri di sini dengan menggunakan kad debit atau kad kredit.

Klik gambar di bawah untuk meneruskan pembelian secara online.

bahaya tekanan darah tinggi untuk ibu hamil

❤Laila (ID 854299)❤
☎ H/P : 019-722 8520 (SMS/WhatsApp)
✉ lailaisma2207@gmail.com
✿FB : Laila Ismail

Share Button

Produk Untuk Ibu Menyusu Bertenaga Semasa Berpuasa

Minggu lepas saya menghabiskan qadha’ puasa yang tinggal 1 hari je lagi. Saya ni ibu menyusu, memang raa lembik betul di hari pertama tu gara-gara terlepas waktu sahur.

Tambah tenaga ibu menyusu

Setiap kali ada masa je saya berbaring. Mujurlah tak terlepas waktu untuk ambil dan hantar anak sekolah. Anak-anak pun hairan kenapa mamanya asyik lemau sepanjang hari. Biasanya lincah semacam aje. Hehe.

Jadi untuk tidak rasa lemau dan lembik semasa berpuasa saya sediakan minuman tenaga untuk persediaan saya puasa Ramadhan nanti.

Selain daripada untuk ibu menyusu, anak-anak yang belajar berpuasa penuh pun sangat sesuai untuk diberikan set ini.

Produk Ibu Menyusu Dengan Penuh Tenaga

Tambah tenaga ibu menyusu di bulan puasa

1. Meal Shakes

Lengkap dengan 24 jenis Vitamin dan mineral. Memberikan rasa yang enak dan rasa kenyang lebih lama.

2. ESP

Protein lengkap dengan 9 asid amino perlu untuk badan tetapi tidak dapat dihasilkan oleh badan kita. Glisemik Indeks yang rendah membolehkan ESP ini diambil oleh pesakit kencing manis kerana gula akan dilepaskan perlahan-lahan di dalam darah.

Memberikan rasa kenyang yang lebih lama dan berpanjangan.

3. Performance Drink

Minuman berperisa oren tanpa karbonat yang sesuai untuk semua peringkat usia. Boleh dijadikan minuman untuk berbuka dan bersahur untuk bantu kekalkan cecair dalam badan dan mengelakkan dehidrasi. Sekaligus membekalkan tenaga yang berpanjangan dalam badan.

Testimoni Set Puasa

Tambah tenaga ibu menyusu di bulan puasa

Untuk dapatkan set tenaga ni, boleh terus hubungi saya di 019-722 8520.

Boleh juga dapatkan sendiri dengan menggunakan kad debit atau kad kredit. Sila klik gambar di bawah untuk membuat pembelian sendiri.

tambah tenaga puasa

❤Laila (ID 854299)❤
☎ H/P : 019-722 8520 (SMS/WhatsApp)
✉ lailaisma2207@gmail.com
✿FB : Laila Ismail

Share Button

Badan Kembali Macam Anak Dara Walaupun Dah Anak 3!!

Seronok kan kalau badan cepat je kurus lepas mengandung. Untuk orang yang cepat kurus, memang senanglah kan. Tapi kalau yang jenis badan naik memang kena usaha lebih sikit. Nak kena rajin usaha.

Macam mana nak usaha tu? Ni salah sorang kawan saya yang berjaya turunkan 20 kg selepas bersalin. Sila klik link di bawah ni yaa…

Turun 20 kg lepas bersalin

4 Rahsia Turun 20 kg Selepas Bersalin

Ini pula kisah Puan Nor, mak anak 3 yang badannya kembali macam anak dara walaupun dah anak 3. :). Apa rahsia beliau?

Mak Anak 3 Tapi Badan Macam Anak Dara

Disebabkan beliau gagal menyusukan anak pertama sehingga 2 tahun, dapat menyusu 3 bulan je. Beliau berazam untuk menyusukan anak kedua dengan susu ibu lebih lama. Beliau ambil Energizing Soy Protein (ESP) semasa nak menyusukan anak ke 2. Susu memang banyak dan badan pun tak letih sangat.Alhamdulillah beliau berjaya menyusukan anak kedua sehingga 2 tahun 3 bulan.

Dan masih boleh menyusu semasa mengandungkan anak ke 3. Setelah anak ke 3 lahir pun, anak ke 2 masih lagi menyusu bersama-sama dengan adiknya. Sejak konsisten dengan pengambilan ESP, beliau tiada masalah untuk menyusukan 2 anak sekaligus.

Alhamdulillah.

Selain daripada susu makin banyak dan badan bertenaga je walaupun semasa mengandung dan menyusukan anak, beliau juga dapat KESAN SAMPINGAN yang sangat BEST!

1. Susu banyak sehinggakan boleh menyusukan 2 anak sekaligus (tandem nursing).

2. Kulit pun makin cerah, parut makin pudar.

Turun berat lepas bersalin

Continue reading Badan Kembali Macam Anak Dara Walaupun Dah Anak 3!!

Share Button
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...