Kematian Mengejut Ibu Mengandung Dan Berpantang : Pulmonary Embolism

Artikel ini adalah copy-paste daripada Laman Mmgazette untuk rujukan sendiri dan juga kawan-kawan. Penyakit pulmonary embolism (darah beku dalam saluran darah ke paru-paru) merupakan salah satu punca utama yang menyebabkan kematian ibu mengandung dan ketika tempoh berpantang iaitu 6 minggu selepas bersalin. Kejadian ini jarang berlaku namun, ianya boleh menyebabkan kematian mangsa secara mengejut. Kebanyakkan kes, hanya dapat disahkan oleh pihak forensik

Share Button
Continue reading »
Naikkan Hb ibu hamil

Cara Atasi Masalah Hb Rendah Semasa Mengandung Demi Kesihatan Ibu Dan Baby

Ibu sedang hadapi masalah Anemia atau Hb rendah? Usah pandang remeh ya masalah Hb rendah ni kerana ia boleh menyebabkan masalah besar yang melibatkan nyawa ibu dan juga nyawa bayi di dalam rahim tu tau. Ibu harus ambil tahu apa komplikasi masalah Anemia/Hb rendah ni ya. Boleh baca di sini. –> Bahaya Anemia Untuk Ibu Hamil Mengikut pengalaman saya sendiri

Share Button
Continue reading »
cara atasi sakit contraction

7 Teknik Mengurangkan Sakit Kontraksi Ketika Bersalin

Apabila diimbaskan kembali saat-saat menghadapi ‘contraction’ atau kontraksi ni, memang itulah saat paling sakit semasa nak melahirkan kot. 😆 Sebab dah habis kontraksi tu baby pun dah keluar dan segala rasa sakit hilang dah. Walaupun masih terasa luka bersalin atau ada koyakan semasa bersalin tu, bila dah dapat tengok baby keluar dengan selamat, sakit tu tiba-tiba je hilang. 😀 Kontraksi

Share Button
Continue reading »
vitamin hamil terbaik di pasaran

Petua Elak Kencing Manis Semasa Hamil Walaupun Mengandung Di Usia Hampir 40 Tahun

Saya kongsikan kisah Puan AnneAi (bukan nama sebenar) yang merupakan pelanggan tetap dan setia saya sejak 5-6 tahun lepas. Beliau disahkan hamil anak ketujuh di ambang 40 an. Risau juga beliau dengan umur yang semakin meningkat. Yerlah, orang kata kalau mengandung di usia hampir keemasan ni, banyak masalah boleh berlaku. -Kencing manis masa mengandung (GDM) -Tekanan darah naik melantun Dan

Share Button
Continue reading »
tanda dah dekat nak bersalin

4 Tanda Bersalin Yang Ibu Hamil Wajib Ambil Tahu

Ibu dah masuk 36 minggu? Alhamdulillah. Tahniah ya. 36 minggu tu dikatakan dah cukup masa untuk bersalin dan jika terbersalin 36 minggu ni, kebiasaannya baby yang lahir tu bukan kategori pra-matang dah (bergantung juga dengan keadaan organ baby hasil pemeriksaan doktor sama ada sudah matang atau pun belum). Jadi, ibu kena tahu tanda-tanda awal nak bersalin ni. Jangan sampai terlambat

Share Button
Continue reading »
Hilangkan sakit pinggang ibu hamil

Cara Atasi Sakit Pinggang Semasa Mengandung

Semoga ibu sihat walafiat. Memang agak mencabar bila perut makin membesar ni kan? Antara cabaran utama ialah sakit pinggang yang agak teruk. Kadang-kadang sampai tak boleh nak berjalan. 😥 Punca utama ibu hamil sakit pinggang atau sakit belakang ialah kerana baby dan rahim (uterus) kita semakin membesar. Perubahan ini akan menyebabkan perubahan pusat graviti kerana perut kita semakin membesar. Untuk

Share Button
Continue reading »

Tips Elak Kejang Kaki Semasa Hamil

Kejang kaki atau dikenali sebagai simpul biawak ni memang sering berlaku kepada ibu hamil semasa trimester kedua dan ketiga. (Orang Kelantan pula memanggilnya sebagai ‘settok karrung’. :D) Masa berlakunya kejang kaki ni, memang rasa sakitnya Tuhan sahaja yang tahu. Huhuhu. 🙁 Antara sebab yang menyebabkan berlakunya kejang kaki ini ialah -uterus yang semakin membesar akan memberi tekanan kepada salur darah

Share Button
Continue reading »

5 Cara Atasi Sembelit Semasa Mengandung

Sembelit ni bukan masalah semasa mengandung je. Kalau kena waktu tak mengandung pun rasa macam serba tak kena. Kalau kena waktu berpantang lagilah seksa rasa jiwa raga. Memang menangis dalam tandas. :(. Tambah teruk kalau pernah ada masalah buasir. Bertambahlah penyeksaan. Faktor utama wanita hamil mudah sembelit ialah kerana hormon progesteron di dalam tubuh wanita hamil sangat tinggi menyebabkan usus

Share Button
Continue reading »

Bahaya Hb Rendah Untuk Ibu Hamil dan Bayi Di Dalam Kandungan

Paras hemoglobin yang kurang daripada 11 disahkan sebagai Anemia atau Hb rendah memerlukan perhatian yang lebih oleh ibu hamil. Hb rendah tidak boleh dipandang enteng kerana ia amat bahaya untuk kesihatan ibu dan bayi di dalam kandungan. Bahaya Kepada Ibu -sistem imun semulajadi badan ibu menjadi rendah dan mudah dijangkiti penyakit. -risiko untuk mendapat komplikasi semasa dan selepas kelahiran.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Share Button
Continue reading »