Kenapa Ibu Hamil Perlu Ambil Minyak Ikan Semasa Mengandung?

Pengalaman mengandungkan 3 orang puteri, saya tak pernah tinggalkan pengambilan minyak ikan sepanjang mengandungkan mereka. Walaupun masa anak pertama tu tak berapa tahu sangat faedah pengambilan minyak ikan ni, saya memang tak pernah culas untuk mengambilnya. Hanya tahu untuk perkembangan otak bayi dalam kandungan je. Faedah lain memang kurang tahu. Masa tu saya beli jenama Neuroxxx. Boleh tahan juga harganya. 1 botol untuk 1 bulan dengan harga RM50++ pada tahun 2008 dan RM60++ pada tahun 2010. Sekarang saya tak pastilah harganya berapa.

Ibu hamil perlu minyak ikan

Masa tu belum kenal Shaklee. Anak ketiga barulah ambil minyak ikan Shaklee yang memang jimat untuk poket saya. Hehe. RM136 untuk 3 bulan. Itu belum lagi termasuk harga diskaun untuk ahli Shaklee. Dapatlah dengan harga lebih murah.

Lebih jimat dan lebih untung kan?

Kenapa Ibu Hamil Wajib Ambil Minyak Ikan?

Ibu hamil perlu minyak ikan

1. Perkembangan Otak Dan Mata Bayi

Yang paling utama ialah untuk perkembangan otak dan organ-organ penting bayi dalam kandungan. Seawal 5-6 minggu kehamilan, otak, mata dan organ-organ penting janin telah terbentuk. Jadi ibu perlu berikan nutrisi yang terbaik semasa proses pembentukan ini.

2. Elakkan Allergi Atau Masalah Asthma Kepada Bayi

Ada kajian yang mengatakan, pengambilan minyak ikan atau Omega 3 dapat mengurangkan masalah allergi atau masalah asthma kepada bayi sehinggalah mereka dewasa.

3. Kesihatan Ibu Hamil

Ibu hamil perlu minyak ikan

Kesihatan ibu hamil itu sendiri memang perlu dititikberatkan supaya sihat secara optimum untuk meneruskan kandungan sehingga ke 40 minggu. Paling penting, tiada masalah tekanan darah tinggi atau masalah kesihatan yang lain kerana komplikasi untuk melahirkan secara normal adalah sangat tinggi jika ibu hamil ada masalah kesihatan. Jika ada masalah kesihatan seperti tekanan darah tinggi, kencing manis, anemia, kemungkinan untuk bersalin secara normal adalah sangat tipis. Pemantauan yang rapi juga perlu diberikan kepada ibu hamil yang bermasalah kesihatan seperti ini.

4. Elak Kelahiran Pra Matang

Pengambilan Omega 3 secara konsisten oleh ibu hamil dapat mengurangkan masalah kelahiran bayi pra matang.

5. Mengurangkan Risiko Pre-Eklampsia

Pre-eklampsia boleh mengancam nyawa ibu dan bayi di dalam kandungan. Ibu hamil perlu ambil tahu simptom-simptom serangan pre-eklampsia supaya dapat bertindak dengan pantas jika berlaku.

Terdapat banyak jenama minyak ikan di pasaran. Jadi ibu hamil patut buat keputusan yang terbaik untuk memilih minyak ikan yang berkualiti tinggi (tinggi kepekatan EPA dan DHA) tanpa sebarang pencemaran.

Saya cadangkan minyak ikan dari Shaklee yang bernama Omega Guard. Ia dihasilkan dengan teliti, 3 kali penyulingan untuk memastikan ianya tulen dan benar-benar bebas daripada sebarang pencemaran dan bahan toksik.

Boleh hubungi saya di 019-722 8520 untuk dapatkan minyak ikan terbaik.

Atau

Boleh beli sendiri menggunakan kad debit atau kad kredit di sini. Klik gambar di bawah ya.

minyak ikan terbaik untuk ibu hamil

 

❤Laila (ID 854299)❤
☎ H/P : 019-722 8520 (SMS/WhatsApp)
✉ lailaisma2207@gmail.com
✿FB : Laila Ismail

Share Button

Bahaya Tekanan Darah Tinggi Untuk Ibu Hamil

Ibu mengandung ni kalau ada masalah kesihatan seperti tekanan darah tinggi memang susah sikit kan. Nak kena pergi check up yang kerap tu memanglah dah satu hal, tapi gigihlah juga pergi cek demi bayi dalam kandungan kan.

turunkan tekanana darah tinggi ibu hamil

Sanggup ambil cuti sampai cuti tahunan pun habis macam tu je. Itu ok, takpelah lagi.
Pengorbanan namanya.

Yang paling ditakuti ialah komplikasi sepanjang mengandung dan semasa nak melahirkan tu. Tekanan darah tinggi ibu hamil juga boleh mengamcam nyawa ibu dan juga bayi di dalam rahim.

Jadi, ibu-ibu hamil yang disahkan menghadapi masalah tekanan darah tinggi ni sentiasa mendapatkan nasihat doktor atau nurse jika ada petanda-petanda pelik sepanjang mengandung.

Ambil tahu tentang tanda-tanda dan risiko-risiko lain seperti pra-eklampsia. Makin cepat kita bertindak, makin mudah untuk doktor berikan rawatan.

Selain daripada patuh kepada jadual rawatan doktor dan juga mengamalkan ubat-ubat yang dibekalkan oleh doktor, ibu-ibu juga boleh amalkan minyak ikan Shakle yang boleh membantu mengawal tekanan darah menjadi paras normal.

Minyak ikan Shaklee adalah suplemen semulajadi yang selamat dan sesuai untuk ibu hamil. Selain untuk kawal masalah tekanan darah tinggi, ia juga dapat membantu perkembangan otak dan mata bayi di dalam kandungan.
Dapat manfaat 2 dalam 1 tu. Best kan?

Saya kongsikan pengalaman ibu hamil yang ada masalah tekanan darah tinggi sebelum hamil lagi. Namun berjaya menurunkan tekanan darah ke paras normal selepas 2 minggu pengambilan minyak ikan Shaklee.

Boleh whatsapp akakSelim untuk dapatkan minyak ikan semulajadi hari ini. 0197228520

Atau

Boleh buat pembelian sendiri di sini dengan menggunakan kad debit atau kad kredit.

Klik gambar di bawah untuk meneruskan pembelian secara online.

bahaya tekanan darah tinggi untuk ibu hamil

❤Laila (ID 854299)❤
☎ H/P : 019-722 8520 (SMS/WhatsApp)
✉ lailaisma2207@gmail.com
✿FB : Laila Ismail

Share Button

Produk Untuk Ibu Menyusu Bertenaga Semasa Berpuasa

Minggu lepas saya menghabiskan qadha’ puasa yang tinggal 1 hari je lagi. Saya ni ibu menyusu, memang raa lembik betul di hari pertama tu gara-gara terlepas waktu sahur.

Tambah tenaga ibu menyusu

Setiap kali ada masa je saya berbaring. Mujurlah tak terlepas waktu untuk ambil dan hantar anak sekolah. Anak-anak pun hairan kenapa mamanya asyik lemau sepanjang hari. Biasanya lincah semacam aje. Hehe.

Jadi untuk tidak rasa lemau dan lembik semasa berpuasa saya sediakan minuman tenaga untuk persediaan saya puasa Ramadhan nanti.

Selain daripada untuk ibu menyusu, anak-anak yang belajar berpuasa penuh pun sangat sesuai untuk diberikan set ini.

Produk Ibu Menyusu Dengan Penuh Tenaga

Tambah tenaga ibu menyusu di bulan puasa

1. Meal Shakes

Lengkap dengan 24 jenis Vitamin dan mineral. Memberikan rasa yang enak dan rasa kenyang lebih lama.

2. ESP

Protein lengkap dengan 9 asid amino perlu untuk badan tetapi tidak dapat dihasilkan oleh badan kita. Glisemik Indeks yang rendah membolehkan ESP ini diambil oleh pesakit kencing manis kerana gula akan dilepaskan perlahan-lahan di dalam darah.

Memberikan rasa kenyang yang lebih lama dan berpanjangan.

3. Performance Drink

Minuman berperisa oren tanpa karbonat yang sesuai untuk semua peringkat usia. Boleh dijadikan minuman untuk berbuka dan bersahur untuk bantu kekalkan cecair dalam badan dan mengelakkan dehidrasi. Sekaligus membekalkan tenaga yang berpanjangan dalam badan.

Testimoni Set Puasa

Tambah tenaga ibu menyusu di bulan puasa

Untuk dapatkan set tenaga ni, boleh terus hubungi saya di 019-722 8520.

Boleh juga dapatkan sendiri dengan menggunakan kad debit atau kad kredit. Sila klik gambar di bawah untuk membuat pembelian sendiri.

tambah tenaga puasa

❤Laila (ID 854299)❤
☎ H/P : 019-722 8520 (SMS/WhatsApp)
✉ lailaisma2207@gmail.com
✿FB : Laila Ismail

Share Button

Badan Kembali Macam Anak Dara Walaupun Dah Anak 3!!

Seronok kan kalau badan cepat je kurus lepas mengandung. Untuk orang yang cepat kurus, memang senanglah kan. Tapi kalau yang jenis badan naik memang kena usaha lebih sikit. Nak kena rajin usaha.

Macam mana nak usaha tu? Ni salah sorang kawan saya yang berjaya turunkan 20 kg selepas bersalin. Sila klik link di bawah ni yaa…

Turun 20 kg lepas bersalin

4 Rahsia Turun 20 kg Selepas Bersalin

Ini pula kisah Puan Nor, mak anak 3 yang badannya kembali macam anak dara walaupun dah anak 3. :). Apa rahsia beliau?

Mak Anak 3 Tapi Badan Macam Anak Dara

Disebabkan beliau gagal menyusukan anak pertama sehingga 2 tahun, dapat menyusu 3 bulan je. Beliau berazam untuk menyusukan anak kedua dengan susu ibu lebih lama. Beliau ambil Energizing Soy Protein (ESP) semasa nak menyusukan anak ke 2. Susu memang banyak dan badan pun tak letih sangat.Alhamdulillah beliau berjaya menyusukan anak kedua sehingga 2 tahun 3 bulan.

Dan masih boleh menyusu semasa mengandungkan anak ke 3. Setelah anak ke 3 lahir pun, anak ke 2 masih lagi menyusu bersama-sama dengan adiknya. Sejak konsisten dengan pengambilan ESP, beliau tiada masalah untuk menyusukan 2 anak sekaligus.

Alhamdulillah.

Selain daripada susu makin banyak dan badan bertenaga je walaupun semasa mengandung dan menyusukan anak, beliau juga dapat KESAN SAMPINGAN yang sangat BEST!

1. Susu banyak sehinggakan boleh menyusukan 2 anak sekaligus (tandem nursing).

2. Kulit pun makin cerah, parut makin pudar.

Turun berat lepas bersalin

Continue reading Badan Kembali Macam Anak Dara Walaupun Dah Anak 3!!

Share Button

Makanan Yang Perlu Dielakkan Jika Anemia/Hb Rendah Semasa Hamil

Selain daripada mengambil pil Iron (zat besi) atau pil multivitamin yang mengandungi Iron, pemakanan juga mempengaruhi tahap Hb bagi ibu hamil.

Di antara makanan yang boleh mengganggu penyerapan zat besi ialah teh, kopi, kalsium, produk tenusu dan juga bijirin penuh. Makanan-makanan ini perlu dielakkan daripada diambil bersama-sama dengan zat besi kerana ia boleh mengganggu penyerapan zat besi di dalam badan kita.

Makanan Yang Perlu Dielakkan Oleh Pesakit Anemia/Hb Rendah

#1 Air R.O

Makanan perlu dielakkan untuk anemia

Air R.O. adalah air yang tiada mineral, ia boleh mengganggu homeostasis darah.

#2 Ayam Daging/Telur Komersial

Makanan perlu dielakkan untuk anemiaAyam daging, telur komersial adalah ayam yang dibela dalam masa singkat dan diberikan suntikan hormon supaya cepat ‘gemuk’ dan bertelur dengan banyak. Ayam ini kurang zat dan tidak sesuai untuk diambil oleh ibu hamil.

#3 Makanan Masam

Makanan perlu dielakkan untuk anemiaMemang ibu-ibu hamil sangat suka makan asam-asam atau makanan-makanan masam kan? Macam saya juga dulu. Tapi kena fikirkan juga bayi dalam kandungan kan? Mesti makan makanan yang berkhasiat. Makanan-makanan yang masam ni perlu dielakkan kerana ia boleh melemahkan badan dan tiada zat.

#4 Makanan Yang Boleh Mengganggu Sistem Penghadaman

Makanan yang mengganggu sistem penghadaman seperti mencampurkan susu dan buah, mencampurkan 2 jenis protein yang berbeza seperti daging dan ikan atau telur dan susu.

#5 Minyak Kitar Semula

Makanan perlu dielakkan untuk anemiaElakkan menggunakan minyak kitar semula kerana ia memberatkan lagi keadaan Anemia akibat daripada gangguan edaran darah dan oksigen rendah.

#6 Makanan Terlalu Pahit

Elakkan mengambil makanan yang terlalu pahit seperti hempedu bumi, seruntun, peria dan tunjuk langit.

Banyak juga makanan yang perlu dielakkan untuk mereka yang menghidap Anemia ni. Tapi demi menjaga kesihatan ibu dan bayi dalam kandungan, ibu-ibu cubalah ambil makanan yang benar-benar memberi khasiat dan nutrien yang seimbang. Sebab, Anemia ni sangat bahaya untuk ibu dan bayi jika dibiarkan berlarutan.

Kadang-kadang kita dah elakkan makanan yang tidak sesuai diambil oleh ibu yang Hb rendah ni. Tapi Hb tetap juga turun. Kalau macam tu, perlu tengok pengambilan ironnya macam mana. Mungkin ada sedikit kesilapan dari segi ‘timing’. Ini saya kongsikan pengalaman saya sendiri di sini. Sila klik link di bawah ya.

Dah Ambil Iron Yang Elok Tapi Hb Tak Naik Juga, Apa Nak Buat?

Sama-samalah kita jaga kesihatan demi melahirkan bayi yang tiada sebarang masalah kesihatan ya.

 

Share Button

6 Vitamin Penting Yang Ibu Hamil Patut Tahu Untuk Dapat Anak Sihat

Setelah disahkan hamil dan menjalani check-up bulanan, biasanya ibu-ibu akan dibekalkan vitamin oleh doktor. Ada juga ibu-ibu yang tak suka ambil vitamin ni atas sebab-sebab tertentu seperti loya teruk, tak boleh telan, nak muntah dan ada juga yang berpendapat vitamin boleh membuatkan bayi di dalam kandungan menjadi besar.

Vitamin penting untuk ibu hamil
Pengambilan vitamin sangat penting seawal kehamilanuntuk ibu dan bayi

Tahukah ibu-ibu? Vitamin dan nutrien amat diperlukan oleh tubuh manusia, apatah lagi ibu hamil yang membawa bayi di dalam perutnya. Ia sangat penting untuk kesihatan ibu dan bayi di dalam kandungan. Dan pendapat yang mengatakan bayi menjadi besar jika mengambil vitamin tu adalah TIDAK BENAR sama sekali.

Vitamin penting untuk ibu hamil
Pengambilan vitamin tidak membuatkan bayi di dalam kandungan menjadi besar.

Vitamin tidak dapat dihasilkan sendiri oleh badan kita, jadi kita harus mendapatkannya dari pemakanan atau suplemen.

Vitamin-vitamin Yang Sangat Penting Dan Diperlukan Oleh Ibu Hamil

  1. Asid Folik

    Setelah disahkan hamil, ibu perlu terus mengambil asid folik sehingga usia kandungan mencecah 12 minggu dan terus mengambilnya sehingga akhir kehamilan. Dalam tempoh 12 minggu pertama, asid folik amat penting untuk proses pembentukan tulang belakang bayi. Selain daripada itu, asid folik juga membantu membina DNA bayi.
    Asid folik juga membantu menyokong sistem saraf yang sihat, penghasilan hormon dan tenaga.
    Dos yang dicadangkan untuk ibu hamil ialah 1000 mcg sehari. Pastikan vitamin yang anda ambil mudah diserap dan 100% semulajadi.

  2. Zat Besi

    Zat besi amat diperlukan untuk ibu hamil kerana zat besi membantu dalam pembentukan sel darah merah. 10-15% ibu hamil mengalami masalah anemia disebabkan kekurangan zat besi.
    Pengambilan zat besi yang mencukupi juga dapat mengurangkan risiko kelahiran bayi pra matang.

  3. Vitamin C

    Untuk memastikan zat besi dapat diserap dengan baik, ibu hamil perlu mengambil vitamin C bersama-sama dengan zat besi. Ibu boleh mendapat anemia walaupun telah mengambil zat besi tanpa kehadiran vitamin C. Vitamin C juga penting untuk memperkukuhkan sistem imun badan ibu dan bayi.
    Selain itu, vitamin C juga membantu penghasilan kolagen dalam membina tulang rawan, otot-otot dan tulang bayi di dalam kandungan.

  4. Kalsium

    Kalsium yang baik adalah kalsium yang digabungkan dengan vitamin D dan Magnesium. Vitamin D diperlukan untuk membantu tubuh menyerap kalsium dengan lebih efektif. Kalsium sangat penting untuk perkembangan dan pertumbuhan tulang bayi.
    Ibu hamil yang kurang kalsium berisiko untuk mengalami kekejangan otot dan sakit-sakit tulang.

  5. Minyak Ikan

    Minyak ikan amat penting untuk perkembangan otak bayi yang dikandung. Ia juga adalah asid lemak perlu yang tidak dapat dihasilkan oleh badan tetapi sangat penting untuk tindakbalas hormon.
    Pengambilan minyak ikan yang tinggi semasa hamil juga dapat mengurangkan risiko alahan pada bayi.

  6. Protein

    Protein sangat penting untuk membina sel badan dan otot yang sihat. Ia adalah blok binaan asas untuk sel-sel badan ibu dan bayi. Protein amat diperlukan untuk perkembangan tubuh bayi terutamanya di trimester ke 2 dan ke 3 kerana pertumbuhan bayi adalah sangat pantas pada waktu itu.
    Kekurangan protein di dalam tubuh ibu juga boleh menyebabkan keguguran.

Semua vitamin dan nutrien ini terkandung di dalam Set Prenatal by YES.

Vitamin ibu hamil
Vitamin yang sangat penting untuk ibu hamil dan bayi di dalam kandungan.

Anda layak mendapat
-diskaun sebanyak 5%
-1 botol vitalea (multivitamin) PERCUMA sekiranya mendaftar sebagai ahli (Terhad untuk September 2015 SAHAJA!)
-cashback
dengan pembelian Set Prenatal ini.

Dapatkan Set Prenatal ni dengan harga untuk ahli termasuk yuran pendaftaran RM539.80. Harga tanpa pendaftaran ialah RM582. Mana lebih untuk tu?

Haa… fikir-fikir dulu nak yang mana dan boleh hubungi saya dengan cara di bawah ni ya.

 

❤Laila (ID 854299)❤
☎ H/P : 019-722 8520 (SMS/WhatsApp)
✉ lailaisma2207@gmail.com
✿FB : Lailasani Ismail
✿FanPage : Tips Ibu Hamil, Berpantang dan Menyusu

Share Button

Rahsia Berjaya Menyusu di Bulan Puasa Tanpa Rasa Letih, Lemau dan Lesu

Beberapa kali juga saya menyusu dan hamil di bulan puasa, Alhamdulillah semuanya berjalan lancar pada waktu itu. Namun begitu, ada juga hari-hari yang rasa penat dan lemau sebab tak ‘study’ pun bagaimana nak kekal bertenaga sepanjang hari. Yang saya amalkan waktu tu, mesti bersahur dan minum air bergelen-gelen time sahur sampai senak perut dan rasa nak muntah air. Seksa tau!!….. 😛

set menyusu shaklee

Walhal cara tu sebenarnya tak lah betul pun. Sepatutnya ada cara yang lebih bagus untuk terus kekal bertenaga sepanjang Ramadhan atau semasa menggantikan puasa di bulan-bulan lain.

Apa rahsia Puan Salwa yang dah 7 tahun menyusu dan hamil di bulan Ramadhan?

Rahsia Berjaya Puasa Penuh Semasa Hamil dan Menyusu di Bulan Ramadhan

1. Demand dan Supply

Pastikan proses ‘demand dan supply’ tidak terganggu. Sentiasa susukan bayi seperti biasa dan pam di tempat kerja untuk ibu yang berkerjaya.

2. Air Yang Mencukupi

Pengambilan air yang mencukupi iaitu sebanyak 3 liter sehari. Jadualkan pengambilan air sepanjang malam hingga ke waktu sahur. Ibu-ibu boleh tengok chart di bawah sebagai panduan.

Gunakan mug atau shaker 300-400 ml setiap kali minum. 400 ml x 8 kali = 3200 ml!! Cukup 3 liter kan??!!

Hamil dan menyusu semasa bulan puasa
Cara mudah untuk minum air 3 liter sepanjang berpuasa

3. Elakkan Stress

set bersalin shaklee
Cuba kawal stress walaupun ibu-ibu penat menguruskan rumah tangga dan juga penat bekerja.

Elakkan stress dan sentiasa berfikiran positif. Sentiasa percaya bahawa susu kita mencukupi walaupun sedang berpuasa. Tanamkan di dalam minda kita yang susu badan kita sememangnya mencukupi bayi kita. Usah banding-bandingkan dengan orang lain sebab anak-anak ni tak semestinya sama pengambilan susu setiap hari.

4. Nutrisi Lengkap Untuk Ibu Menyusu/Hamil

Mengamalkan Set Menyusu Shaklee dan wajibkan diri untuk mengambil Protein ESP serta Performance Drink semasa sahur. Performance drink ni juga menjadi menu wajib kami anak beranak di rumah ni. Bukan setakat bulan puasa je. Anak saya yang no 2 tu memang sangat suka dengan air oren cap basikal ni. 🙂

Semoga ibu hamil dan ibu menyusu kekal cergas sepanjang Ramadhan ni ya… Dan tips ni juga boleh digunakan untuk ibu-ibu yang menggantikan puasa di bulan-bulan akan datang. Seperti saya ni haaaa, 30 hari nak kena ganti. Wajib ikut rahsia berjaya menyusu sepanjang berpuasa ni. Agak mencabar juga tahun ni sebab saya kini bekerja dari rumah dan perlu keluar masuk untuk hantar dan ambik anak sekolah. Pasti dahaga tu dengan cuaca panas sekarang ni kan. Moga-moga tips yang saya kongsikan ini bermanfaat untuk semua ya.. 🙂

Salam Ramadhan dari Mama DDZ

Share Button

Pentingnya Asid Folik Yang Ibu Hamil Wajib Tahu

Ada ibu yang menyangka pengambilan vitamin semasa hamil boleh menyebabkan baby jadi besar, katanya nanti takut susah nak bersalin. Tapi….

Tahukah anda yang pendapat itu adalah SALAH?? Pakar Sakit Puan Dr Hamid Arshat sendiri mengatakan yang sangkaan itu adalah TIDAK BETUL sama sekali.

Pentingnya asid folik untuk ibu mengandung.
Pemakanan yang sihat dan pengambilan vitamin boleh membantu ibu hamil kekal sihat.

Ramai wanita yg salah anggap multivitamin saperti obimin atau lain jenama yg diberikan waktu hamil menyebabkan saiz bayi besar waktu lahir. Pil vitamin ini penting utk kesihatan ibu dan utk bina darah utk cegah kurang darah waktu bersalin. Pil2 kalsium utk bina tulang, folic utk keperluan semua sel2 baru utk janin dan fish oil sebagai sumber omega3 dan DHA utk sel2 otak bayi utk jadi anak pintar. Setelah bersalin TERUSKAN makan supplemen2 tersebut utk cepat pulih rahim dan kekuatan badan serta utk susu ibu yg bekualiti. Saya cadangkan pil2 tersebut patut dimakan terus menerus hingga akhir hayat seseorang wanita.

Rujukan : DrHamidArshat

Malah yang sebenarnya, vitamin-vitamin ini sangat penting semasa hamil. Ianya penting untuk ibu dan juga bayi yang dikandungnya.

Pernah dengar tak ada pakar perubatan menyarankan untuk mengambil asid folik seawal 3 bulan sebelum kita merancang untuk hamil? Itu bermakna asid folik ini sangat penting untuk ibu yang ingin hamil dan juga untuk bayi di dalam kandungan di awal kehamilan.

Kenapa Pentingnya Asid Folik Semasa Hamil?

1. Perkembangan Fizikal Bayi

Sangat penting untuk perkembangan fizikal bayi di dalam kandungan di awal kehamilan kerana ia membantu pembentukan saraf dan sel2 lain.

2. Mengurangkan Kecacatan Kepada Bayi

Asid folik sangat penting untuk ibu hamil
Spina bifida yang berlaku akibat kekurangan asid folik.

Ia juga membantu melindungi bayi di dalam kandungan daripada kecacatan dalam sistem sarafnya (kecacatan tiub neural) seperti spina bifida.

3. Sintesis DNA Semasa Persenyawaan

Untuk sintesis DNA dan pembahagian sel di awal kehamilan, sebaik sahaja persenyawaan berlaku. Sebab tu kita digalakkan ambil asid folik ni awal, sebab kita pun tak tahu bila kita akan hamil. Dan semasa disahkan hamil tu, kita dah hamil dalam 2-3 minggu gitu kan?

4. Tambah Darah

Mengelakkan kurang darah kepada ibu hamil.

Asid folik shaklee
Pengambilan asid folik boleh membantu mengurangkan risiko kecacatan bayi semasa kelahiran

Apa Sumber Asid Folik Yang Terbaik?

Ibu-ibu boleh dapatkan sumber asid folik ni daripada makanan harian dan juga vitamin.

Kadang-kadang kita ni tak cukup pengambilan sayur-sayuran yang mengandungi asid folik ni kan. Jadi kita kena fikirkan juga alternatif lain. Sebab tu lah doktor memberikan pil asid folik kepada ibu hamil setiap kali pergi ke klinik.

Pentingnya asid folik untuk ibu hamil.
Makanan yang mengandungi asid folik.

Dan kalau kita sanggup pun nak telan semua makanan yang ada asid folik ni, kualiti sayur-sayuran dan sumber makanan masa kini semakin hari semakin tercemar, jadi nak atau tak kita mesti juga cari alternatif mengambil pil asid folik ni.

Sepanjang kehamilan anak yang ketiga baru-baru ini, saya mengambil asid folik yang terkandung di dalam B Complex. Alhamdulillah, kesihatan saya sangat baik dan memuaskan di sepanjang kehamilan dan juga semasa berpantang sekarang ni. 🙂

Kenapa saya memilih B Complex Shaklee ni? Boleh klik link di bawah ni ya.

Asid Folik Terbaik

Dapatkan sumber asid folik yang terbaik ini sepanjang Julai 2015. Promosi Beli 6 PERCUMA 1 sedang berlangsung sekarang. Jangan sampai terlepas pula ya.

Cepat-cepat hubungi saya seperti berikut ya.

❤Laila (ID 854299)❤
☎ H/P : 019-7228520 (SMS/WhatsApp)
✉ lailaisma2207@gmail.com
✿FB : Lailasani Ismail
✿FanPage : Tips Ibu Hamil, Berpantang dan Menyusu

Share Button

Hb Rendah Juga Walaupun Dah Ambil Iron!! Apa Nak Buat?

Naikkan Hb secara semulajadi
Hb low memang membimbangkan ibu hamil.

Ibu-ibu jangan panik yaa…. Tips ni saya nak kongsi berdasarkan pengalaman saya sendiri. Hb turun dan terus turun walaupun dah ambik iron. Dengan syarat ibu-ibu tiada masalah Thalasemmia ya. Bagaimana nak tahu ada Thalasemmia atau tidak? Ibu-ibu perlu buat check up Thalasemmia di mana2 hospital.

Penat Dah Telan Vitalea Shaklee/Pil Iron Tapi Hb Tetap Turun!

Biasanya saya akan sarankan ibu hamil untuk mengambil 2 biji Vitalea untuk mereka yang menghadapi masalah Hb rendah. Begitu juga dengan saya, ambil 2 biji Vitalea selepas makan. Dan kebiasaannya mereka akan berikan ‘feedback’ yang Hb mereka naik selepas beberapa hari mengamalkannya.

Tapi…………

Apa Nak Buat Jika Hb Turun Juga? Jom Tengok Tips Ni.

1. Ambil Vitalea Shaklee sejam sebelum makan atau 2 jam selepas makan. Kenapa? Kerana ada beberapa makanan seperti ikan, daging merah dan hati boleh mengganggu penyerapan Iron yang terdapat dalam Vitalea tersebut.

2. Elakkan mengambil Vitalea bersama-sama pil Kalsium kerana Kalsium boleh mengganggu penyerapan Iron.

3. Elakkan mengambil Vitalea bersama-sama makanan yang mengandungi Kalsium seperti susu, mentega, keju dan lain-lain kerana kehadiran Kalsium ini boleh mengganggu penyerapan Iron ke dalam tubuh kita.

Rujukan

Dari pengalaman saya, tips no 2 dan no 3 tu saya memang cuba elakkan dah. Tapi 4 minggu lepas, Hb saya turun.Dan turun lagi 2 minggu lepas sehingga ke paras 9.6. Bila dah turun, doktor berikan saya pil Iron dan nurse pun berilah pelbagai nasihat… 🙂  Tapi saya ingin buat eksperimen ke atas diri saya. Jadi saya cuba tips no 1 tu. Alhamdulillah, check up minggu lepas, Hb saya naik ke 11.7!!! Syukur Alhamdulillah. Masa tu jugak rasa nak buat sujud syukur.

Sebab apa takut sangat kalau Hb turun ni? Banyak tau kompikasinya. Boleh baca lebih lanjut entry ni, klik link di bawah ni ya.

Bahaya Anemia Kepada Ibu Hamil

Dan saya pun tak nak nurse bising-bising masa pergi check up. So, kenalah pastikan diri kita dalam keadaan tip top sepanjang hamil. Bukan sebab tu saja, untuk kesihatan kita dan bayi dalam kandungan jugak kan?

Ibu-ibu juga boleh baca bagaimana cara untuk naikkan Hb di link di bawah ni.

Naikkan Hb Semasa Hamil

Set Hamil terbaik
Set hamil untuk Trimester 1 : Lengkap dengan semua keperluan nutrisi ibu hamil.

Dapatkan Vitalea yang terdapat di dalam Set Hamil ni. InshaAllah, masalah Hb rendah semasa hamil akan dapat diatasi dengan mudah. 🙂

Set Hamil Trimester 2 Shaklee
Set hamil untuk Trimester 2 dan 3 : Lengkap dengan semua keperluan nutrisi ibu hamil.

 

Hubungi Laila untuk sebarang pertanyaan dan order Set Hamil Shaklee.

❤Laila (ID 854299)❤
☎ H/P : 019-7228520 (SMS/WhatsApp)
✉ lailaisma2207@gmail.com
✿FB : Lailasani Ismail
✿FanPage : Tips Ibu Hamil, Berpantang dan Menyusu

 

 

Share Button

Kepentingan Asid Folik Kepada Suami Untuk Mendapatkan Cahaya Mata

Asid folik adalah satu keperluan suami isteri untuk mendapatkan anak.
Mempunyai cahaya mata sendiri sememangnya impian setiap mereka yang telah berkeluarga.

Biasanya kita dengar isteri je perlu makan vitamin yang mengandungi asid folik sebagai persediaan untuk mengandung kan? Sebenarnya bukan isteri sahaja yang perlu sediakan diri, suami pun sama.

Apa Peranan Asid Folik Terhadap Kesuburan Lelaki?

asid folik untuk lelaki
Asid folik atau dikenali juga sebagai folate.

 

1. Mengurangkan Kecacatan Kromosom

Apabila sperma yang mengalami kecacatan kromosom disenyawakan dengan ovum, ia akan menghasilkan janin yang tidak berupaya untuk hidup lama.
Oleh sebab itulah ada segelintir wanita yang mengalami keguguran di awal kehamilan akibat daripada masalah ini.

2. Bahan Penting Dalam Membantu Proses Spermatogenesis (Proses Pembentukan Sperma)

Apakah dia Spermatogenesis? Dengan bahasa ringkas dan mudah difahami, ia adalah proses pembentukan sperma. Asid folik diperlukan dalam proses ini untuk memastikan sperma-sperma sihat dihasilkan dengan baik.

Spermatogenesis

Spermatogenesis is the process in which spermatozoa are produced from male primordial germ cells by way of mitosis and meiosis. The initial cells in this pathway are called spermatogonia, which yield primary spermatocytes by mitosis.

Sumber : Wiki

Atas sebab-sebab ini, suami juga disarankan untuk mengambil asid folik di antara 700 hingga 1000 mcg sehari untuk sama-sama berusaha mendapatkan cahaya mata. Bukan hanya wanita sahaja yang perlu buat persediaan dari awal ya.

Perlu diingat bahawa, asid folik bukanlah Ubat Kesuburan tetapi ia adalah penting dalam proses mendapatkan cahaya mata yang anda idamkan. 🙂

Bagaimana Untuk Mendapatkan Sumber Asid Folik?

Asid folik penting untuk kesuburan suami
Makanan yang mengandungi asid folik.

Makan makanan yang mengandungi asid folik setiap hari. Kebanyakannya adalah dari sayur-sayuran. Dan di bawah ni pula adalah Top 10 Makanan Yang Mengandungi Asid Folik. 🙂

Folic Acid
Top 10 makanan yang kaya dengan asid folik.

Mahukan Sumber Asid Folik Yang Lebih Mudah?

B Complex Shaklee yang terbaik di pasaran
B Complex Shaklee yang terbaik di pasaran

Ambil Vitamin B Complex Shaklee, kerana ia mengandungi asid folik yang tinggi. Setiap 1 biji mengandungi 200mcg asid folik. Dos yang diperlukan untuk suami adalah di antara 700 hingga 1000 mcg sehari.

Dan B Complex ini juga yang pertama dicipta di dunia dengan

kadar penyerapan (bioavailability) yang sangat tinggi dan berkualiti. Ini adalah kerana, asid folik yang semulajadi tidak mudah diserap oleh tubuh dan 99% asid folik yang terdapat di pasaran adalah bersifat sintetik.

Haaaa, kan senang tu untuk sang suami? Dapatkannya untuk anda dan suami anda juga ya lepas ni jika ada perancangan utuk hamil.
Ingat tu, bukan isteri sahaja yang perlu bersedia untuk hamil, tapi suami juga memainkan peranan penting dalam kehamilan. 🙂

Dapatkan B Complex anda hari ini. Hubungi saya melalui :-

❤Laila (ID 854299)❤
☎ H/P : 019-7228520 (SMS/WhatsApp)
✉ lailaisma2207@gmail.com
✿FB : Lailasani Ismail
✿FanPage : Kenkoushoku.com

Share Button
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...