Set Bersalin Yang Selamat Diambil Walaupun Anak Jaundis

baby_momKebanyakan ibu hamil sangat berhati-hati dalam memilih Set Berpantang atau jamu/vitamin yang ingin diambil sepanjang berpantang selepas melahirkan anak. Terutamanya apabila memikirkan bayi yang bakal dilahirkan itu mengalami jaundis atau pun tidak. Ibu-ibu takut Set Bersalin yang dibeli tu tidak dapat diambil gara-gara bayi jaundis. Lebih-lebih lagi jika anak-anak sebelum ni memang kena jaundis.

Kini….

Ibu-ibu tidak perlu risau lagi, kerana Set Bersalin ni tidak memudaratkan anak jaundis mahu pun ibu yang menyusukan itu sendiri.

Semasa bersalinkan anak kedua, saya juga menghadapi masalah anak jaundis. Pada masa tu saya hanya sediakan Set Bersalin yang berasaskan jamu. Jadi selama 14 hari saya tidak dapat ambil apa-apa pun kerana anak saya jaundis dan dimasukkan ke wad. Doktor memang sangat ‘strict’ bab pengambilan jamu ni. Sepanjang anak jaundis, jangan sesekali ambil jamu katanya. Maka, terpaksalah saya PUASA segala jamu tu. Masa tu belum kenal Shaklee lagi. Makanya berpantanglah saya tanpa sebarang vitamin atau jamu. 🙁

Badan memang agak lemau dan letih sebab saya berpantang sendiri, lebih-lebih lagi terpaksa bermalam di wad kerana anak jaundis. Masa tu sedih tak terkira!!! 🙁

Walhal anak jaundis je pun. Tapi emosi ibu berpantang ni kan lain macam!! Sikit-sikit je pun nak sentap, nak emosi kan? Hehehe. Bila ingat balik memang kelakar tapi emosi sedih semasa berpantang ni jangan main-main tau. Bahaya!! Boleh jadi meroyan jika tidak terkawal. Bahaya! Bahaya!

Sebab tu………….

Ibu-ibu perlu ambik Set Bersalin yang boleh terus diambil sejurus selepas bersalin. Tak perlu nak tunggu 14 hari atau selepas anak pulih dari jaundis.

Apa Kelebihan Yang Ada Pada Set Bersalin Ni?? Best Sangat Ke?

1. Boleh terus diambil sejurus selepas melahirkan bayi anda. Tidak perlu menunggu sehingga 1-2 minggu atau selepas baby tidak mengalami jaundis seperti pengambilan jamu.

2. Ia TIDAK menyebabkan jaundis kepada bayi anda, tidak perlu risau untuk mengambilnya bila-bila masa sahaja. Sama ada bayi anda ada jaundis atau pun tidak.

3. Luka bersalin cepat sembuh sama ada bersalin secara normal atau pembedahan.

4. Mengelakkan ibu mengalami masalah sembelit. Sembeli semasa pantang ni memang ngeri!!! Takut jahitan terbuka, takut sakit, takut berdarah semula bahagian yang dijahit tu kan? Macam-macam kengerian kalau kena sembelit semasa berpantang ni. 🙁

5. Membantu ibu menguruskan stress dan mengelakkan bentan atau meroyan.

6. Membantu ibu tambah darah dan menambahkan tenaga walaupun kurang rehat dan kurang tidur.

7. Membantu ibu-ibu pulih dan kembali bertenaga dengan lebih cepat.

8. Bayi lebih sihat dan tenang.

9. Membantu penghasilan susu badan yang lebih lancar.

10. Mudah untuk diambil kerana tidak ada rasa pahit atau bau yang kurang menyenangkan.

11. Membantu ibu-ibu menurunkan berat badan dengan lebih cepat.

12. Selamat untuk ibu dan bayi yang menyusu kerana semua bahan yang terkandung di dalam set ini adalah daripada bahan semulajadi.

Apa Yang Ada Dalam Set Bersalin Ni?

Set bersalin terbaik di Malaysia
Set Bersalin Yang Selamat Diambil Walaupun Anak Jaundis

#1. 1 botol Vitalea (Multivitamin yang berusia 100 tahun) – Tahan sehingga 4 bulan.

#2. 1 botol B Complex – Tahan sehingga 4 bulan.

#3. 1 botol Vitamin C – Tahan sehingga 6 bulan.

#4. 1 botol Zinc – Tahan sehingga 4 bulan.

#5. 1 botol Alfalfa – Tahan sehingga 4 bulan.

#6. 1 tin ESP – Tahan sehingga 2 bulan.

#7. 2 botol Ostematrix (Kalsium)

#8. 1 botol Omega – Tahan sehingga 3 bulan.

#9. 2 botol Lecithin – Tahan sehingga 2 bulan.

JOM TENGOK PENGALAMAN MEREKA YANG TELAH MENCUBA SET BERSALIN NI

TESTIMONI 1 :

Puan Salwa
Berjaya menurunkan 20 kg selepas bersalin. Bukan hanya berat badan yang turun, tapi kulit pun cun melecun. Tiada halangan walaupun menyusukan dengan susu ibu sepenuhnya.

Tips beliau di sini, klik link –> Turun 20 kg Selepas Bersalin

TESTIMONI 2 :

Puan Khadeejah Hasmad
Seksa sepanjang berpantang anak pertama sehinggakan beliau serik nak bersalin lagi!!!!
Tapi bila dah jumpa dengan set pantang Shaklee, terutamanya Ostematrix, terus tambah anak. Dan sekarang sedang hamil anak ke-3. Tahniah untuk beliau!! 🙂

TESTIMONI 3 :

Set bersalin terbaik di pasaran

 

TESTIMONI 4 :

Testimoni Set Bersalin Terbaik (1)

TESTIMONI 5 :

Testimoni Set Bersalin Terbaik (2)

TESTIMONI 6 :

Testimoni Set Bersalin Terbaik (2)

TESTIMONI 7 :

Testimoni Set Bersalin Terbaik (3)

TESTIMONI 8 :

Testimoni Set Bersalin Terbaik (4)

TESTIMONI 9 :

Testimoni Set Bersalin Terbaik (3)

TESTIMONI 10 :

Testimoni Set Bersalin Terbaik (4)

TESTIMONI 11 :

Testimoni Set Bersalin Terbaik (5)

TESTIMONI 12 :

Testimoni Set Bersalin Terbaik (5)

TESTIMONI 13 :

 

Puan Farah
Berjaya mengumpul stok perahan yang banyak walaupun bekerja syif. Apa rahsia beliau?

Haaaa… Pasti teruja kan?

Bukan setakat susu je banyak dan cukup untuk baby, tapi badan pun kembali langsing macam sebelum kawen!

Sembelit pun tiada!!

Buasir pun langsung hilang!!

Luka jahitan/luka pembedahan pun cepat sembuh!

Badan cergas walaupun baru beberapa hari dalam pantang!!

Pasti PUAS HATI kan??!!

Dapatkan Set Bersalin anda hari ini. Klik gambar di bawah untuk pembelian menggunakan kad debit atau kad kredit.

Klik sini untuk beli

 Untuk lebih penjimatan, register keahlian Shaklee untuk pembelian Set Bersalin Terbaik ini. Boleh SMS/Whatsapp saya di sini untuk dapatkan set bersalin anda.

❤Laila (ID 854299)❤
☎ H/P : 019-722 8520 (SMS/WhatsApp)
✉ lailaisma2207@gmail.com
✿FB : Lailasani Ismail
✿FanPage : Tips Ibu Hamil, Berpantang dan Menyusu

Share Button

Makanan Yang Perlu Dielakkan Jika Anemia/Hb Rendah Semasa Hamil

Selain daripada mengambil pil Iron (zat besi) atau pil multivitamin yang mengandungi Iron, pemakanan juga mempengaruhi tahap Hb bagi ibu hamil.

Di antara makanan yang boleh mengganggu penyerapan zat besi ialah teh, kopi, kalsium, produk tenusu dan juga bijirin penuh. Makanan-makanan ini perlu dielakkan daripada diambil bersama-sama dengan zat besi kerana ia boleh mengganggu penyerapan zat besi di dalam badan kita.

Makanan Yang Perlu Dielakkan Oleh Pesakit Anemia/Hb Rendah

#1 Air R.O

Makanan perlu dielakkan untuk anemia

Air R.O. adalah air yang tiada mineral, ia boleh mengganggu homeostasis darah.

#2 Ayam Daging/Telur Komersial

Makanan perlu dielakkan untuk anemiaAyam daging, telur komersial adalah ayam yang dibela dalam masa singkat dan diberikan suntikan hormon supaya cepat ‘gemuk’ dan bertelur dengan banyak. Ayam ini kurang zat dan tidak sesuai untuk diambil oleh ibu hamil.

#3 Makanan Masam

Makanan perlu dielakkan untuk anemiaMemang ibu-ibu hamil sangat suka makan asam-asam atau makanan-makanan masam kan? Macam saya juga dulu. Tapi kena fikirkan juga bayi dalam kandungan kan? Mesti makan makanan yang berkhasiat. Makanan-makanan yang masam ni perlu dielakkan kerana ia boleh melemahkan badan dan tiada zat.

#4 Makanan Yang Boleh Mengganggu Sistem Penghadaman

Makanan yang mengganggu sistem penghadaman seperti mencampurkan susu dan buah, mencampurkan 2 jenis protein yang berbeza seperti daging dan ikan atau telur dan susu.

#5 Minyak Kitar Semula

Makanan perlu dielakkan untuk anemiaElakkan menggunakan minyak kitar semula kerana ia memberatkan lagi keadaan Anemia akibat daripada gangguan edaran darah dan oksigen rendah.

#6 Makanan Terlalu Pahit

Elakkan mengambil makanan yang terlalu pahit seperti hempedu bumi, seruntun, peria dan tunjuk langit.

Banyak juga makanan yang perlu dielakkan untuk mereka yang menghidap Anemia ni. Tapi demi menjaga kesihatan ibu dan bayi dalam kandungan, ibu-ibu cubalah ambil makanan yang benar-benar memberi khasiat dan nutrien yang seimbang. Sebab, Anemia ni sangat bahaya untuk ibu dan bayi jika dibiarkan berlarutan.

Kadang-kadang kita dah elakkan makanan yang tidak sesuai diambil oleh ibu yang Hb rendah ni. Tapi Hb tetap juga turun. Kalau macam tu, perlu tengok pengambilan ironnya macam mana. Mungkin ada sedikit kesilapan dari segi ‘timing’. Ini saya kongsikan pengalaman saya sendiri di sini. Sila klik link di bawah ya.

Dah Ambil Iron Yang Elok Tapi Hb Tak Naik Juga, Apa Nak Buat?

Sama-samalah kita jaga kesihatan demi melahirkan bayi yang tiada sebarang masalah kesihatan ya.

 

Share Button

Nasihat Pemakanan Yang Mesti Diamalkan Oleh Semua Orang Dari Bekas Pesakit Kanser

Setiap orang ada ujian masing-masing. Dengan ujian inilah kita berusaha gigih melaluinya untuk meneruskan perjalanan menuju akhirat.

Ini bukan kisah saya.
Tapi kisah kawan-kawan saya. Mereka diuji dengan ujian yang sangat besar dan mereka berjaya melaluinya dengan tabah. Mereka diuji dengan penyakit kanser. 🙁

Tapi kini mereka berdua sudah bebas kanser. Alhamdulillah. Saya sangat kagum dan berbangga dengan semangat untuk sembuh mereka yang sangat tinggi.

Ini adalah perkongsian mereka tentang pemakanan yang mereka amalkan sekarang.

#1 Minum air yang direndam dengan lemon sebiji sehari.

Makanan rawat kanser
Sekarang saya juga minum air lemon ni. InshaAllah akan diamalkan setiap hari.

#2 Minum air/jus belalai gajah.

Makanan rawat kanser
Memang ramai yang berkongsi khasiat daun belalai gajah ni. Teringin juga saya nak tanam di rumah dan mencuba jus belalai gajah ni. Yang saya pernah dengar, blend daun belalai gajah dengan 1 biji epal dan diminum setiap pagi.
Boleh refer khasiatnya di bawah ni ya.
Klik link –> Khasiat daun belalai gajah

#3 Makan brokoli dengan kerap.

DD sayur
Anak-anak saya memang sukakan brokoli, di rebus dan di makan begitu sahaja. 🙂

Makanan rawat kanser

#4 Katakan TIDAK kepada daging merah.

Sel kanser tumbuh dengan cepat pada persekitaran berasid, diet daging bersifat asid sangat tinggi.

Daging mengandungi antibiotik ternak yang menumbuhkan hormon dan parasit berbahaya, terutama kepada pesakit kanser.

Diet lebih baik adalah memakan ikan dan ayam kerana walaupun bersifat asidik tetapi tahap kandungan asid tidak setinggi daging merah.

Makanan rawat kanser

#5 Tidak mengambil langsung SEAFOOD.

Kebanyakan makanan laut cengkerang seperti kerang, ketam dan kepah mengandungi banyak kimia dan toksik yang boleh menggalakkan pembiakan kanser.

#6 Tidak mengambil makanan dalam tin.

Elakkan diri dari mengambil makanan dalam tin kerana menggunakan bahan pengawet serta kandungan garam yang tinggi.

#7 Tidak mengambil makanan yang dijeruk.

Contohnya seperti telur masin, lobak/sawi asin, ikan masin dan yang sama jenis dengannya. Ini adalah kerana makanan yang dijeruk ini kandungan garamnya sangat tinggi.

Sumber : Makanan Cegah kanser

Perkara paling penting, pergantungan kepada Allah adalah paling utama. PERCAYA yang kesembuhan itu hanyalah dari DIA YANG MAHA KUASA. Mereka mengamalkan ayat-ayat syifa dari Al Quran yang sememangnya terbukti boleh menyembuhkan segala jenis penyakit.

Ayat penyembuh dari Al Quran

Sumber : Google

Saya akan kongsikan ayat-ayat syifa bersama maksudnya sekali di dalam entry lain pula ya.

Semoga bermanfaat dan kongsikan kepada insan-insan kesayangan anda yaa… 🙂

Share Button

14 Kelebihan Berbengkung Selepas Bersalin

Memakai bengkung adalah salah satu perkara WAJIB yang diamalkan oleh ibu-ibu selepas bersalin tanpa mengira bersalin secara normal atau secara pembedahan.

Bersalin secara pembedahan pun boleh pakai bengkung?

Ya.. Boleh!! Kerana sekarang ni sudah ada bengkung yang sesuai untuk ibu bersalin secara pembedahan.

Kelebihan memakai bengkung selepas bersalin

Kelebihan memakai bengkung selepas bersalinGambar : Bengkungmoden

Inilah dia bengkung tersebut, yang juga dikenali sebagai bengkung moden. Selain untuk ibu bersalin secara pembedahan, bengkung ini juga boleh dipakai oleh ibu yang bersalin secara normal. Lebih-lebih lagi ibu yang berpantang sendiri di rumah.

Saya pun ada satu bengkung ni. Masa berpantang anak kedua, saya berpantang sendiri di rumah. Dengan adanya bengkung ni, mudah saja untuk saya buka dan pakai tanpa perlukan bantuan.

Oppss.. Tujuan utama adalah saya nak share tentang kelebihan dan faedah memakai bengkung selepas bersalin. Mungkin ada juga yang tak suka berbengkung ni, tapi pendapat peribadi saya, pakailah bengkung sekurang-kurangnya 30 hari selepas bersalin. Paling bagus sehingga habis pantang iaitu 44 hari. 😀

Kelebihan dan Faedah Memakai Bengkung Selepas Bersalin

#1 Membuang angin di dalam badan.

#2 Mengempiskan perut dan memulihkan keadaan kulit perut seperti mengurangkan kesan regangan, melicinkan serta menghilangkan tompok-tompok hitam pada kulit perut.

#3 Mengembalikan kedudukan peranakan/mengelakkan rahim jatuh.

Amalan semasa berpantang

#4 Mempercepatkan pengeluaran darah kotor.

#5 Mengelakkan badan daripada ‘masuk angin’.

#6 Mengecutkan rahim selepas bersalin.

#7 Mengelakkan masalah perut buncit dan menggelebeh.

#8 Mengurangkan berat badan supaya badan kembali ke berat asal sebelum hamil.

#9 Mengurangkan rasa sakit pada perut selepas bersalin.

#10 Mengetatkan perut dan otot-otot yang longgar semasa kehamilan.

#11 Melindungi organ dalaman dan membolehkannya mengecut dengan cepat serta kembali ke kedudukan asal.

#12 Memecahkan lemak dan selulit.

#13 Menggalakkan postur badan yang baik dan membantu proses penyusuan.

#14 Mencegah daripada makan yang berlebihan. 😛

Selain daripada berbengkung yang sangat penting ni, ibu-ibu boleh baca amalan-amalan lain sepanjang berpantang. Sila klik link di bawah ni ya..

Amalan Selepas Bersalin

Selain itu, boleh rujuk juga amalan yang dilarang semasa berpantang di link di bawah ni ya.

Amalan Yang Dilarang Semasa Berpantang

Selamat berpantang dan menyusu dengan gembira yaaa ibu-ibu. Ibu gembira dan ceria serta sihat tubuh badan dapat menghasilkan susu ibu yang cukup untuk cahaya mata kesayangan anda. 🙂

Share Button

Cara Paling Mudah Hilangkan Masalah Angin Semasa Berpantang

Hilangkan angin dalam badan

Masalah badan berangin semasa berpantang memang menyakitkan. Kalau badan atau perut masuk angin di luar waktu pantang pun rasa teramat tak selesa, inikan pula semasa berpantang. Biasanya badan akan rasa bisa-biasa dan sengal-sengal sana sini. Kadang-kadang boleh menyebabkan demam yang teruk. Ditambah lagi dengan luka jahitan yang belum pulih. Memang menyakitkan!! 🙁

Bagaimana Nak Hilangkan Angin Dalam Badan Semasa Berpantang?

Jemput klik link di bawah ni ya, ada 8 tip untuk hilangkan angin dalam badan selepas bersalin.

Hilangkan Angin Dalam Badan Dengan Cepat

Hari ini saya nak kongsikan cara paling mudah untuk hilangkan masalah angin ni. Tak perlu susahkan diri nak tumbuk halia untuk buat air halia. Tambah-tambah lagi yang berpantang sendiri di rumah bersama anak-anak lain kan? Yang ni, hanya bukak botol dan telan. 🙂

Gabungkan Peppermint Ginger Plus dengan Garlic!! Memang sangat berkesan.

Masalah angin selepas bersalin
Gabungan yang mantap untuk buang angin dalam badan.

Garlic 

Selain mengeluarkan angin dari badan, ia juga memang terkenal sejak turun temurun sebagai antibiotik semulajadi.

Peppermint Ginger Plus

Boleh juga direndam di dalam air suam beberapa minit dan diminum. Rasa segar peppermint tu sangat sedap! Lepas tu, terus rasa lega sebab angin terus keluar tanpa segan-segan dah. 😛

Cara Pengambilan Set Buang Angin

2 biji Garlic
3 biji Peppermint Ginger Plus
*ambil selepas makan pagi

Order terus di sini. Boleh guna kad debit atau kad kredit ya.

beli-sekarang

Atau Whatsapp saya di 019-722 8520 untuk dapatkan konsultasi berpanjangan selepas pembelian.

❤Laila (ID 854299)❤
☎ H/P : 019-722 8520 (SMS/WhatsApp)
✉ lailaisma2207@gmail.com
✿FB : Lailasani Ismail
✿FanPage : Tips Ibu Hamil, Berpantang dan Menyusu

 

Share Button

Suami Tercinta Kembali Bertutur Semula Dengan Bantuan Vivix

vivix membantu pesakit strokIsteri mana yang tidak berduka dan bersedih hati apabila orang yang dicintai terkena strok yang menyebabkan masalah pertuturan. Pasti sang isteri sanggup lakukan apa sahaja untuk memastikan sang suami kembali pulih.

Kita ikuti perkongsian beliau tentang suami beliau yang menderita masalah strok.

 

Saya Hafza Aein.. yang berkongsi cerita mengenai suami saya yang mengalami stroke dan juga masalah percakapan. Stroke yang dia alami boleh saya kategori sebagai stroke pendarahan. Tapi setelah menggunakan produk Shaklee iaitu VIVIX, Alhamdulillah suami semakin pulih.
.

Tanggal 28 April 2014…suami mengalami masalah stroke dimana doktor mengesahkan pembengkakan otak kiri yang menjadi bengkak dengan cepat. Ya Allah…hanya Allah je yang tahu macam mana perasaan saya time tu.
.

Doktor membuat keputusan hanya pembedahan pembukaan tempurung kepala sahaja yang dapat menyelamatkan nyawa suami. Tanpa berfikir panjang, saya bersetuju untuk suami dibedah kerana tiada pilihan lain. Kalau ada pun, besar kemungkinan boleh menjadi risiko yang paling besar.
.

1 MEI 2014.. Jam 4 pagi suami masuk ke dewan pembedahan dan pakar memberitahu saya pembedahan ni merupakan major operation. Saya redha dengan segala kemungkinan yang berlaku.

Jam 8pg.. berita yang ditunggu telah tiba. Alhamdulillah..suami selamat menjalani pembedahan dan ditempatkan di Unit Rawatan Rapi untuk pemantauan doktor.
.

4 MEI 2014..keadaan suami masih lagi tidak sedar dan doktor telah memberitahu saya yang sel-sel otak di bahagian otak kiri telah mati dan ada 3 kemungkinan yang terjadi pada suami..

1- tidak dapat mengingat sape dia dan ahli keluarga…
2- boleh mengingat tapi cepat lupa..
3- masalah pertuturan..
.

(BEFORE) Keadaan suami pada bulan MEI 2014 (AFTER) Keadaan suami selepas setahun menggunakan Vivix.
(BEFORE) Keadaan suami pada bulan MEI 2014
(AFTER) Keadaan suami selepas setahun menggunakan Vivix.

Saya menjadi bimbang selepas itu. Apa yang saya harapkan lepas suami sedar dia akan mengingat semua ahli keluarga sendiri dan Alhamdulilah.. Allah Maha Besar.. bila dia dah sedar dia masih lagi ingat akan kami sekeluarga.
.

Cuma yang menjadi masalah bila setiap pertuturan dia menjadikan kami tidak faham. Tapi tak apa.. saya ingat lagi dengan produk VIVIX. Saya baca setiap testimoni pasal stroke ni.. apakah kesan dia bile dia makan dan apakah boleh pulih dengan minumnya.
.

Saya cuba bagi dia setiap malam dengan 1 sudu kecil dan berdoa setiap kali saya bagi pada dia untuk pulihkan sel-sel yang dah mati di otak dia sebab otak kiri merupakan otak untuk bertutur dan mengira.

Alhamdulillah setelah hampir setahun…saya berikan VIVIX pertuturan suami semakin pulih dan doktor pun puji suami nampak semakin berseri-seri dan makin banyak cakap.. Hahaha.. suka saya mendengarnya bila doktor cakap macam tu.
.

Terima kasih Shaklee telah membantu menyembuhkan suami saya dan keluarga. Terima kasih juga pada upline saya yang memahami keadaan saya dan memberi cadangan ambil VIVIX untuk bantu pulihkan suami saya.

Kredit : SuperMOM

Sudah pasti, segala yang berlaku adalah dengan izinNYA. Setelah bersabar dan berikhtiar dengan mengambil vivix secara konsisten selama setahun, suami beliau pulih semula dan boleh kembali bertutur.

Dan yang pasti, sang isteri lah yang sangat gembira dan bersyukur kepada Allah atas kesembuhan yang diberikan.

Semoga kesihatan suami beliau semakin baik dan diberi kesembuhan sepenuhnya. InshaAllah.

Jika anda juga mempunyai masalah strok atau ahli keluarga atau kawan-kawan yang mengalami masalah strok, boleh cuba usaha dengan Vivix ni. Memang terbukti yang mampu membantu pesakit strok pulih jika diamalkan secara konsisten.

Sila hubungi saya di 019-722 8520 jika anda ingin membeli 2 botol Vivix. Kerana dengan pembelian 2 botol Vivix melayakkan anda mendapat keahlian Shaklee secara PERCUMA dan penghantaran PERCUMA ke rumah anda.

Boleh juga terus membeli 1 botol Vivix di sini.

butang-beli-01

Boleh SMS/Whatsapp saya di 019-722 8520 untuk keterangan lanjut atau sebarang pertanyaan.

❤Laila (ID 854299)❤
☎ H/P : 019-722 8520 (SMS/WhatsApp)
✉ lailaisma2207@gmail.com
✿FB : Lailasani Ismail
✿FanPage : Tips Ibu Hamil, Berpantang dan Menyusu

Share Button

5 Sebab Anak-anak Kita Perlukan Vitamin C

Ada orang kata anak-anak ni tak perlukan suplemen, tak perlukan vitamin. Makan je makanan sebenar. Tapi cuba kita cek balik pemakanan anak-anak ni.

Vitamin C untuk anak
Cukupkah Vitamin C yang diambil dari buah-buahan?

#1 Adakah mereka makan makanan seimbang setiap hari? Cukup dengan segala nutrien dan zat yang sepatutnya mereka ambil? Sedangkan mereka memerlukan semua zat, nutrien, mineral untuk perkembangan dan pertumbuhan badan mereka serta perkembangan minda yang sihat.

#2 Adakah mereka sentiasa mengambil buah-buahan yang cukup setiap hari? Dan dari mana buah tu kita dapat? Adakah buah tersebut ditanam sendiri atau beli? Kalau beli dari petani di pasar-pasar malam atau pasar tani atau buah yang diimport dari oversea?

Saya sendiri sangat sukakan buah-buahan yang dijual di pasar tani tetapi yang sedih dan kecewanya, buah-buah yang mereka jual pun ada juga yang diimport dari negara China, Thailand dan lain-lain.

Buah-buahan ni, zat yg dibekalkan tu benar-benar bagus bila kita makan masa dia masak ranum dan baru dipetik. 🙂 Buah yg jual kat kedai tu kebanyakannya dipetik masa masih muda-diperam-diawet-dipacking. Barulah sampai ke kita.

Saya suka juga beli epal untuk keluarga. Tapi perasan tak, epal tu masih muda. Agak-gak dah berapa dipetik tu?

Dan agak-agak zat apa yang masih tinggal dalam buah tersebut? Berapa peratus je zat yang tinggal? Pernah tak kita fikir?

Di zaman ini, memang segalanya susah untuk kita dapat dari tumbuhan yang benar-benar semulajadi. Kebanyakannya sudah diawet dan diubah genetiknya supaya mengeluarkan hasil berkali ganda lebih cepat dari biasa.

Yang diawet tu kurang zat, bagaimana pula yang diubah genetiknya? Pasti ia mengundang akibat-akibat buruk jika kita mengambilnya secara berterusan dalam jangka masa yang lama seperti kanser.

Kenapa Anak-anak Kita Perlukan Vitamin C?

#1 Vitamin C membina otot yang sihat.

Anak-anak tengah lasak dan sedang membina otot mereka. Otot yang sihat membina metabolisme yang sihat serta pembakaran lemak yang lebih baik.

#2 Vitamin C meningkatkan sistem imuniti tubuh.

Anak-anak yang sedang membesar dan lasak pasti terdedah dengan macam-macam persekitaran. Mereka perlukan kekebalan tubuh supaya tidka mudah diserang penyakit terutamanya demam selsema.
Bila anak selalu sakit, mak-mak juga yang susah hati kan?

#3 Vitamin C sangat penting untuk penyerapan zat besi.

Kanak-kanak perlukan zat besi untuk membesar. Tanpa vitamin C, zat besi tidak boleh diserap oleh badan.

#4 Vitamin C membina kolagen dalam tubuh kita.

Tubuh kita ni boleh buat kolagen sendiri tapi keupayaannya makin menurun dengan meningkatnya usia. Sebab tu kalau kita tengok, anak-anak kulitnya tegang dan mulus je, bila dah tua berkedut. Sebabnya kolagen dah tak dapat dihasilkan oleh badan. Mesti kena tambah kolagen dengan mengambil Vitamin C atau Kolagen.

#5 Vitamin C penting untuk penyembuhan.

Anak-anak ni kalau bermain, terjatuh. Nak kena sembuh cepat sebab mereka ni nak bermain lagi.

Dan

Malang sekali anak kita bukan arnab. 😆
Sebab apa? Sebab arnab boleh buat Vitamin C sendiri tapi anak kita tak boleh. Maka, nak tak nak kita kena bekalkan Vitamin C yang optimum untuk diorang ni.

Saya juga ibu seperti anda, saya faham perasaan ibu-ibu. Mesti kita nak berikan anak-anak kita yang terbaik kan?

Percayalah!
Inilah ‘investment’ terbaik untuk masa depan anak-anak kita. InshaAllah. 🙂

Share Button
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...