Rahsia Berjaya Menyusu di Bulan Puasa Tanpa Rasa Letih, Lemau dan Lesu

Beberapa kali juga saya menyusu dan hamil di bulan puasa, Alhamdulillah semuanya berjalan lancar pada waktu itu. Namun begitu, ada juga hari-hari yang rasa penat dan lemau sebab tak ‘study’ pun bagaimana nak kekal bertenaga sepanjang hari. Yang saya amalkan waktu tu, mesti bersahur dan minum air bergelen-gelen time sahur sampai senak perut dan rasa nak muntah air. Seksa tau!!…..

Share Button
Continue reading »

Bahan Kimia Berbahaya Yang Perlu Dijauhi Semasa Membeli Barangan Bayi

Sebelum menjadi ibu, saya memang menganggap semua barangan bayi adalah benar-benar selamat dan sesuai untuk anak-anak. Secara logiknya, barangan bayi yang dijual sepatutnya SELAMATlah kan untuk anak-anak. Rupa-rupanya tanggapan saya tu memang salah sama sekali. ๐Ÿ™ Kebiasaannya barangan yang mengandungi bahan kimia berlebihan ni akan memberi kesan yang CEPAT. Sudah tentu ibu-ibu berpuas hati kan? Tapi cuba ibu-ibu fikirkan dan

Share Button
Continue reading »

Masalah Tangan Menggelupas dan Kasar Hilang Dengan Sabun Basuh Pinggan Semulajadi

Masalah tangan menggelupas, gatal dan alah dengan sabun pencuci pinggan memang amat menyakitkan dan melecehkan. Apa lagi kalau setiap kali nak basuh pinggan mangkuk terpaksa guna sarung tangan getah. Tak selesa gitu kan…. Ibu-ibu tahu ke kenapa tangan jadi allergik sebegitu dengan sabun pencuci pinggan? Sebab utamanya adalah bahan kimia yang terkandung di dalam pencuci tersebut. Sepatutnya ibu-ibu carilah pencuci

Share Button
Continue reading »

Cara-cara Melakukan Senaman Otot Pelvik (Kegel Exercise) Untuk Elak Rahim Jatuh

Senaman otot pelvik atau dikenali juga dengan senaman Kegel ni sangat penting bagi kaum ibu terutamanya ibu yang hamil dan ibu yang sedang berpantang. Sebab apa? Untuk mengelakkan rahim daripada jatuh dan untuk memudahkan proses kelahiran bagi ibu hamil. Bagaimana Nak Buat Senaman ni? 1. Lakukan kemutan pada otot pelvik iaitu dengan mengemutkan otot yang anda gunakan untuk memberhentikan air

Share Button
Continue reading »

5 Tips Mendidik Anak Cara Ustaz Don Daniyal

Ustaz Doniyal bin Don Biyajid, seorang ustaz kacak yang terkenal di negara kita. Dengan tutur bicaranya yang sangat lembut dan sedap didengar, beliau berjaya menarik perhatian kita untuk mendengar tazkirah dan nasihatnya. Alhamdulillah. Saya nak share sedikit tips daripada beliau dalam mendapatkan anak yang soleh dan solehah serta tips mendidik anak di zaman serba mencabar ini. Apa kata beliau? 1.

Share Button
Continue reading »

Pentingnya Asid Folik Yang Ibu Hamil Wajib Tahu

Ada ibu yang menyangka pengambilan vitamin semasa hamil boleh menyebabkan baby jadi besar, katanya nanti takut susah nak bersalin. Tapi…. Tahukah anda yang pendapat itu adalah SALAH?? Pakar Sakit Puan Dr Hamid Arshat sendiri mengatakan yang sangkaan itu adalah TIDAK BETUL sama sekali. Rujukan : DrHamidArshat Malah yang sebenarnya, vitamin-vitamin ini sangat penting semasa hamil. Ianya penting untuk ibu dan

Share Button
Continue reading »

5 Cara Mengubati Nipple Luka Dalam Masa 1 Hari

Ibu-ibu yang pernah mengalaminya memang sangat memahami betapa sakitnya bila nipple luka semasa menyusukan. Biasanya terjadi semasa awal-awal lepas bersalin dan bila bayi kita dah tumbuh gigi. Saya mempunyai 3 orang anak dan saya mengalaminya setiap kali selepas melahirkan anak. Sakitnyaaaaaaaaaaa Ya Allah… Hanya Tuhan je tahu. Kadang-kadang sampai berdarah-darah. ๐Ÿ™ Apa Punca Nipple Luka Semasa Menyusukan? 1. Menyusu Dengan

Share Button
Continue reading »

Promosi Julai Yang Sangat Best!

Bulan Julai ni sangat bertuah untuk semua golongan. Sebab apa? Promosi Shaklee kali ni untuk kanak-kanak, orang dewasa, ibu hamil sehinggalah warga emas sama ada nak mengekalkan kesihatan atau yang sedang menderita sakit kronik. Semua orang dapat menikmati harga promosi terbaik bulan ni. Dan boleh juga dijadikan hadiah untuk hari raya ni kan. ๐Ÿ™‚ 1. Vitalea Kanak-kanak Untuk anak-anak, kami

Share Button
Continue reading »

Resepi Lobak Putih Yang Paling Simple!

Lobak putih ni memang terkenal dengan makanan penambah susu badan kan? Dan memang ianya menjadi sahabat karib ibu-ibu yang sedang berpantang atau pun yang sedang hadapi masalah susu merudum. Saya ni sebenarnya tak berapa gemar dengan masakan lobak putih sebab dia ada sedikit bau yang kurang menyenangkan bagi saya. Tapi, saya telan jugalah…. demi tambah susu ibu ni kan.. ๐Ÿ™‚

Share Button
Continue reading »

8 Cara Merawat Bengkak Susu Semasa Berpantang

Ramai ibu yang mengalami masalah bengkak susu lepas bersalin, tambah-tambah lagi kalau lambat berurut. Kalau dah mula berurut tu agak lega sikitlah. Itu pun kalau tukang urut tu ada skill urut payudaraย yang bengkak. ๐Ÿ™‚ Begitu juga dengan saya, 2 kali bersalin 2 kali saya hadapi masalah ni. Bengkak susu yang tak mampu saya selesaikan sendiri kecuali dengan berurut dengan tukang

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Share Button
Continue reading »