Nama-nama Kaunselor Penyusuan dan Kumpulan Sokongan Penyusuan Susu Ibu di Johor

Ini adalah khas untuk mereka yang berada di Johor atau luar Johor jika inginkan nasihat melalui telefon atau ‘message’. Jika ada ada sebarang kemusykilan tentang susu ibu, bolehlah hubungi mereka dan buat temujanji. InshaAllah, mereka boleh membantu anda.

Bila teringat 6 tahun yang lepas, di mana saya memang menghadapi masalah penyusuan, terasa sangat2 memerlukan seseorang yang menyokong penyusuan susu ibu ini. Memang kita boleh dapatkan ilmu dari pembacaan. Tapi bila kita gagal setelah kita praktikkan, kita memang perlukan mereka yang lebih arif.

kaunselor laktasi di Johor
Dapatkan pertolongan secepat mungkin sekiranya anda menghadapi masalah penyusuan

Moga perkongsian ini membantu. InshaAllah.

Senarai Nama Kaunselor Penyusuan di Hospital Pakar Puteri, Johor Bahru.

1. Puan Norhayati A. Rahman : 010-828 6552

2. Puan Aminah Ahmad Unni : 012-757 7565

3. Puan Faridah Ahmad Dawek : 013-725 9792

4. Puan Masura Ahmad : 012-759 8552

5. Cik Zahida Yahya : 013-397 1429

6. Puan Chan Siew Fong : 013-777 4551

 

kaunselor laktasi di Johor
Dapatkan nasihat daripada orang yang lebih pakar atau lebih berpengalaman dalam penyusuan sekiranya anda menghadapi masalah penyusuan.

Senarai Nama Ibu Kumpulan Sokongan Penyusuan Susu Ibu

1. Puan Alya Abd Rahman, Pontian : 013-727 5236

Continue reading Nama-nama Kaunselor Penyusuan dan Kumpulan Sokongan Penyusuan Susu Ibu di Johor

Share Button

Cara-cara Memerah Susu Badan Dengan Menggunakan Tangan

Contoh pam yang sangat selesa dan berguna, medela freestyle
Contoh pam yang sangat selesa dan berguna, medela freestyle

Ramai ibu yang suka menggunakan ‘breastpump’ atau pam menyusu untuk memerah susu ibu untuk diberikan kepada bayi. Tetapi ada juga yang lebih selesa dengan mengepam menggunakan tangan. Ibu-ibu juga dinasihatkan untuk membiasakan diri memerah susu dengan menggunakan tangan kerana kadang-kadang kita mengalami situasi kecemasan seperti terlupa membawa pam atau pam rosak dan sebagainya.

Sebenarnya jika pernah cuba dan dibiasakan, memerah susu menggunakan tangan ini sangat mudah. Saya ada seorang kawan yang memang memilih memerah susu menggunakan tangan. Dan hasilnya adalah sangat ‘lumayan’. Kawan-kawan ofis memang sangat kagum dengan beliau. 🙂

Cara-cara Memerah Susu Badan Dengan Menggunakan Tangan

Cara-cara memerah susu badan dengan tangan
Cara-cara memerah susu badan dengan tangan

1. Basuh tangan dengan sabun.

2. Letakkan ibu jari di atas aerola dan jari yang bertentangan di bahagian bawah aerola.

3. Mulakan memerah dengan menekan jejari ke arah dada dan picit untuk mengeluarkan susu. Ulang proses ini beberapa kali untuk mengeluarkan susu dari semua bahagian payudara.

4. Tadah susu ke dalam bekas yang bersih.

SIAP!!

Haaa…. senangkan? Ibu-ibu yang sedang menyusu atau sedang berpantang, boleh cuba ya. InshaAllah mudah je ni. Orang kata, alah bisa tegal biasa. 🙂

Selamat mencuba!!!

 

Share Button

Amalan Ayat-Ayat Al-Quran Agar Susu Ibu Sentiasa Cukup

Di samping amalan-amalan pemakanan dan pengepaman/penyusuan yang kerap, ibu-ibu juga digalakkan membaca ayat-ayat Al-quran serta berdoa kepada Allah agar penghasilan susu ibu adalah mencukupi untuk anak kita.

berdoa mohon diperbanyakkan dan dipermudahkan menyusu

1. Doa

Bacalah doa,

YA ALLAH… Mudahkanlah urusan kehidupanku, banyakkanlah susuku untuk bayiku, dan mudahkanlah perjalananku untuk menyusukan anakku agar menuruti  segala yang Engkau syariatkan. AMEEN.

2. Selawat dan Bismillah

Bacalah Selawat dan Bismillah sebelum menyusu dan mengepam.

berdoa mohon diperbanyakkan dan dipermudahkan menyusu

3. Surah Al-Hijr, ayat 22-23

Amalkan bacaan surah Al-Hijr, ayat 22-23 yang bermaksud :

Continue reading Amalan Ayat-Ayat Al-Quran Agar Susu Ibu Sentiasa Cukup

Share Button

Keburukan Air Kosong, Puting Tiruan dan Susu Formula Kepada Bayi 6 Bulan Ke Bawah

Kebanyakan ‘orang lama’ suka menasihatkan ibu-ibu baru untuk memberikan air masak, puting tiruan atau susu formula kepada bayi yang baru lahir. Termasuk juga saya semasa melahirkan anak pertama dahulu. Tapi kita harus ingat, bagi menjayakan penyusuan secara eksklusif, tiada makanan atau minuman yang boleh diberikan kepada bayi dalam tempoh 6 bulan pertama.

Ini adalah kerana :-

Air kosong memberikan kesan buruk kepada penyusuan susu ibu
Air kosong memberikan kesan buruk kepada penyusuan susu ibu

1. Air kosong atau susu formula adalah sama sekali tidak boleh diberikan kepada bayi dalam tempoh ini kerana sistem pencernaanya masih belum matang.

2. Amalan memberikan air kosong jugak boleh mendedahkan bayi anda kepada pelbagai risiko termasuk

-merencatkan tumbesaran dan akal

-mengancam nyawa

-mengakibatkan sawan tarik.

Saiz perut bayi yang baru lahir sangat kecil.
Saiz perut bayi yang baru lahir sangat kecil.

3. Perut bayi yang baru lahir adalah sangat kecil. Sekiranya perut yang sepatutnya diisi dengan susu ibu yang kaya dengan khasiat dipenuhi air kosong yang tiada zat akan menyebabkan bayi kekurangan nutrien.

Continue reading Keburukan Air Kosong, Puting Tiruan dan Susu Formula Kepada Bayi 6 Bulan Ke Bawah

Share Button

Faedah-Faedah Penyusuan Susu Ibu Kepada Ibu Menyusu

Faedah penyusuan susu ibu kepada ibu menyusu
Menyusukan bayi kita banyak memberikan faedah untuk ibu, bayi dan bapa bayi. 🙂

1. Mempercepatkan pengecutan rahim.

Ibu menyusu menghasilkan hormon bagi mengecutkan rahim dan tindakan bayi menghisap susu mengecutkan rahim dan mengembalikannya kepada keadaan asal, seperti sebelum mengandung. Semasa menyusu, anda akan rasa kontraksi di bahagian rahim, maknanya rahim anda sedang mengecutlah tu.

2. Menurunkan berat badan.

Penyusuan membakar kalori dalam badan ibu dan membantu menurunkan berat badan dengan cepat. Kalau nak cepat kurus,
susukan bayi anda!

3. Mengurangkan risiko penyakit-penyakit seperti kanser buah dada, osteoporosis, artitis dan sebagainya.

Continue reading Faedah-Faedah Penyusuan Susu Ibu Kepada Ibu Menyusu

Share Button

Penyusuan Susu Ibu Dari Kisah Nabi-Nabi

Jom kita ambil teladan penyusuan susu ibu dari kisah Nabi-Nabi kita. Moga bermanfaat dan memberi motivasi bahawa susu ibu adalah yang terbaik untuk anak-anak kita.
1. Nabi Ismail disusukan oleh ibunya Hajar. Dalam peristiwa ditinggalkan Nabi Ibrahim di padang pasir, dinyatakan susu Hajar telah kering dan Nabi Ismail ketika itu masih
kecil menendang-nendang tanah kerana kehausan.
2. Ibu Nabi Musa, Yukabad, semasa menghanyutkan Baginda di Sungai Nil, berdoa dengan harapan dapat bertemu semula dan menyusukan anaknya yakni Nabi Musa.
Akhirnya beliau telah terpilih sebagai ‘ibu susuan’ Nabi Musa yang di bawah jagaanFiraun. Walaupun dijaga Firaun, namun Nabi Musa tetap mendapat khasiat susu ibu,
bukan susu dari sumber lain.
3. Nabi Muhammad SAW disusukan oleh ibunya, kemudian diserahkan kepada ibu susunya, Halimatussaadiah. Baginda tidak diberi minum susu kambing semasa bayi
walaupun minuman kegemaran Baginda ketika dewasa adalah susu kambing.

Share Button

Kenapa Anda WAJIB menggunakan Produk SHAKLEE?

Wahhhh!!!
Ekstrim ke tajuk ni? Mari saya jelaskan satu persatu KENAPA ANDA WAJIB GUNAKAN SHAKLEE dalam kehidupan seharian anda?

Kenapa WAJIB? Kenapa MESTI?

Haaaa.. Jom kita masuk ke fakta-fakta yang sangat logik dan sangat bagus untuk anda fikirkan bersama2. Kalau rasa tak bagus, boleh emai saya di
lailaisma2207@gmail.com 🙂

ANDA WAJIB GUNAKAN SHAKLEE KERANA :-

shaklee sentiasa selamat, sentiasa berkesan, sentiasa mesra alam
Sentiasa Selamat, Sentiasa Berkesan dan Sentiasa Mesra Alam

1. Sentiasa BERKESAN.

Haaaa…. mana-mana produk yang kita nak gunakan, sure itulah perkara pertama yang kita fikirkan kan? Lebih2 agi kita mencari sesuatu produk tu untuk menyelesaikan masalah kita. Tak kiralah apa pun masalah kesihata atau penyusuan atau berat badan atau apa2 sahaja. Pasti kita akan tertanya2, BERKESAN ke?
Yang pastinya, Shaklee berani jamin yang produk mereka SENTIASA BERKESAN!

Sebab apa Shaklee berani beri jaminan sebegitu?
-Lebih US$300 juta dilaburkan dalam penyelidikan dan pembangunan produk.
-Bahan-bahan semulajadi yang paling halus dan tulen.
-54 pingat emas Olimpik dimenangi oleh para atlit yang menggunakan PRODUK SHAKLEE.

2. Sentiasa SELAMAT.

Kategori yang ke-2 ni pun antara yang kita selalau ambil berat kan? Walaupun kesedaran tentang PRODUK SELAMAT ini masih lagi bukan 100% di Malaysia mahupun di Indonesi, tetapi sudah ada individu yang sangat menitikberatkan hal ini.
Bagi saya, produk yang saya ambil MESTI SELAMAT supaya ia tidak memberikan kesan negatif di masa akan datang.

Kenapa produk Shaklee dikatakan SENTIASA SELAMAT?
-Lebih daripada 80, 000 ujian kualiti dijalankan setahun demi memastikan ia berkesan dan tulen.
-Tiada PARABEN, BISFENOL-A, PERISA TIRUAN, PELUNTUR, PEWARNA TIRUAN, LEMAK TRANS dan bahan-bahan larangan yang lain.

Continue reading Kenapa Anda WAJIB menggunakan Produk SHAKLEE?

Share Button

Tips Hilangkan Jerawat Menggunakan Jus Semulajadi

Hilangkan jerawat dengan jus
Hilangkan jerawat dengan jus

Pelbagai ubatan atau petua untuk menghilangkan jerawat ni kan. Hari ini saya nak share cadangan gabungan beberapa bahan semulajadi untuk dijadikan jus.

1. Jus oren dicampurkan dengan mangga

Jus limau gedang untuk menghilangkan jerawat
Jus limau gedang dan carrot untuk menghilangkan jerawat
jus carrot untuk menghilangkan jerawat
Jus limau gedang dan carrot untuk menghilangkan jerawat

2. Limau gedang (grapefruit) bersama lobak merah.

Jus tomato boleh menghilangkan jerawat
Jus tomato boleh menghilangkan jerawat

3. Tomato yang dikisar bersama lobak merah, epal, tembikai susu dan timun.

Selamat Mencuba!!! 🙂

Sumber gambar : Google

Share Button

Keistimewaan ESP Shaklee Yang Tidak Ada Pada Soya Biasa

Sebelum kita tahu apa betapa istimewanya ESP Shaklee ni, saya nak share dulu apa ISTIMEWANYA ESP ni. Haaaa, boleh tengok gambar bawah ni. Best kan?

Pelbagai khasiat ESP Shaklee
Keistimewaan ESP Shaklee.

Ok, jom kita tengok apa BEZAnya ESP atau protein soya Shaklee ni berbanding dengan soya yang ada di pasaran.

Perbezaan Protein Soya Shaklee Berbanding Soya Biasa Di Pasaran.

1. Protein soya yang banyak UJIAN KLINIKAL.

Protein ESP terbaik
Ujian klinikal sentiasa dilakukan untuk menjamin kualiti protein soya yang dihasilkan

Shaklee merupakan syarikat pertama yang mengeluarkan makanan tambahan protein yang berasaskan soya dan Dr Shaklee adalah orang yang pertama mencipta pengasingan protein pada awal 70-an. Banyak ujian klinikal yang telah dijalankan ke atas protein soya ini dan membuktikan bahawa protein soya adalah faktor penting dalam penjagaan kesihatan.

2. Soya yang NON-GMO (Non-Genetically Modified).

Soaya yang selamat di pasaran ialah ESP
Soya yang tidak diubahsuai secara genetik.

Soya yang digunakan oleh Shaklee adalah NON-GMO iaitu soya yang tidak diubahsuai secara genetikProtein soya Non-GMO ini dihasilkan di bawah satu program yang digelar Identity Preservation Program (IPP),di mana kacang soya dipantau dan dijaga dengan teliti dari  proses menanam hinggalah saat pemprosesannya. Program ini memastikan kacang soya bebas daripada pendedahan perubahan genetik. Daripada benih sehingga penyimpanannya, yakinlah dgn shaklee dalam penggunaan ramuan-ramuan yang semulajadi dan berkualiti.

3. Mengandungi 9 ASID AMINO penting.

Continue reading Keistimewaan ESP Shaklee Yang Tidak Ada Pada Soya Biasa

Share Button

ESP Shaklee LEBIH MURAH Sepanjang Bulan Oktober 2014

Waktu biasa-biasa pun memang dah murah dah ESP ni. Sebab apa?

Sebab :-

1. 1 tin tu ada 850 gram.

2. Boleh bertahan sehingga 2 bulan.

3. Soya yang NON GMO. Dah laa murah, NON GMO pulak tu! NON GMO ni apa? Soya yang asli digunakan di dalam pembuatannya, bukannya soya yang diubah genetiknya. Bukan senang dan murah untuk menghasilkannya berbanding dengan harganya yang sangat mampu milik. Bagaimana nak tahu soya yang anda suka tu BAGUS dan SELAMAT ke tak? Anda boleh klik link di bawah ni.

Soya anda minum tu SELAMAT ke?

4. Harga RM150. Ini harga RETAIL waktu biasa-biasa. Tapi kalau jadi ahli, harga lain. Dan yang lebih best, bulan ni ada promosi BELI 6 PERCUMA 1 tin EKSKLUSIF untuk mereka yang dah bergelar ahli SHAKLEE, jadi bertambah2lah murahnya.

ESP Shaklee MURAH
ESP adalah produk paling HOT sepanjang masa.

 

Dapatkan ESP dengan harga promosi yang LEBIH MURAH sepanjang bulan ini dengan menghubungi saya seperti di bawah.

DAN

Ketahui juga apa kelebihan menjadi AHLI SHAKLEE di sini. Sila klik link di bawah ya.

KELEBIHAN MENJADI AHLI SHAKLEE

❤Laila (ID 854299)❤
☎ H/P : 019-7228520 (SMS/WhatsApp)
✉ lailaisma2207@gmail.com
✿FB : Lailasani Ismail
✿FanPage : Kenkoushoku.com

Share Button
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...