Nama-nama Kaunselor Penyusuan dan Kumpulan Sokongan Penyusuan Susu Ibu di Johor

Ini adalah khas untuk mereka yang berada di Johor atau luar Johor jika inginkan nasihat melalui telefon atau ‘message’. Jika ada ada sebarang kemusykilan tentang susu ibu, bolehlah hubungi mereka dan buat temujanji. InshaAllah, mereka boleh membantu anda. Bila teringat 6 tahun yang lepas, di mana saya memang menghadapi masalah penyusuan, terasa sangat2 memerlukan seseorang yang menyokong penyusuan susu ibu

Share Button
Continue reading »

Cara-cara Memerah Susu Badan Dengan Menggunakan Tangan

Ramai ibu yang suka menggunakan ‘breastpump’ atau pam menyusu untuk memerah susu ibu untuk diberikan kepada bayi. Tetapi ada juga yang lebih selesa dengan mengepam menggunakan tangan. Ibu-ibu juga dinasihatkan untuk membiasakan diri memerah susu dengan menggunakan tangan kerana kadang-kadang kita mengalami situasi kecemasan seperti terlupa membawa pam atau pam rosak dan sebagainya. Sebenarnya jika pernah cuba dan dibiasakan, memerah

Share Button
Continue reading »

Amalan Ayat-Ayat Al-Quran Agar Susu Ibu Sentiasa Cukup

Di samping amalan-amalan pemakanan dan pengepaman/penyusuan yang kerap, ibu-ibu juga digalakkan membaca ayat-ayat Al-quran serta berdoa kepada Allah agar penghasilan susu ibu adalah mencukupi untuk anak kita. 1. Doa Bacalah doa, YA ALLAH… Mudahkanlah urusan kehidupanku, banyakkanlah susuku untuk bayiku, dan mudahkanlah perjalananku untuk menyusukan anakku agar menuruti  segala yang Engkau syariatkan. AMEEN. 2. Selawat dan Bismillah Bacalah Selawat dan

Share Button
Continue reading »

Keburukan Air Kosong, Puting Tiruan dan Susu Formula Kepada Bayi 6 Bulan Ke Bawah

Kebanyakan ‘orang lama’ suka menasihatkan ibu-ibu baru untuk memberikan air masak, puting tiruan atau susu formula kepada bayi yang baru lahir. Termasuk juga saya semasa melahirkan anak pertama dahulu. Tapi kita harus ingat, bagi menjayakan penyusuan secara eksklusif, tiada makanan atau minuman yang boleh diberikan kepada bayi dalam tempoh 6 bulan pertama. Ini adalah kerana :- 1. Air kosong atau

Share Button
Continue reading »

Faedah-Faedah Penyusuan Susu Ibu Kepada Ibu Menyusu

1. Mempercepatkan pengecutan rahim. Ibu menyusu menghasilkan hormon bagi mengecutkan rahim dan tindakan bayi menghisap susu mengecutkan rahim dan mengembalikannya kepada keadaan asal, seperti sebelum mengandung. Semasa menyusu, anda akan rasa kontraksi di bahagian rahim, maknanya rahim anda sedang mengecutlah tu. 2. Menurunkan berat badan. Penyusuan membakar kalori dalam badan ibu dan membantu menurunkan berat badan dengan cepat. Kalau nak cepat

Share Button
Continue reading »

Penyusuan Susu Ibu Dari Kisah Nabi-Nabi

Jom kita ambil teladan penyusuan susu ibu dari kisah Nabi-Nabi kita. Moga bermanfaat dan memberi motivasi bahawa susu ibu adalah yang terbaik untuk anak-anak kita. 1. Nabi Ismail disusukan oleh ibunya Hajar. Dalam peristiwa ditinggalkan Nabi Ibrahim di padang pasir, dinyatakan susu Hajar telah kering dan Nabi Ismail ketika itu masih kecil menendang-nendang tanah kerana kehausan. 2. Ibu Nabi Musa, Yukabad,

Share Button
Continue reading »

Kenapa Anda WAJIB menggunakan Produk SHAKLEE?

Wahhhh!!! Ekstrim ke tajuk ni? Mari saya jelaskan satu persatu KENAPA ANDA WAJIB GUNAKAN SHAKLEE dalam kehidupan seharian anda? Kenapa WAJIB? Kenapa MESTI? Haaaa.. Jom kita masuk ke fakta-fakta yang sangat logik dan sangat bagus untuk anda fikirkan bersama2. Kalau rasa tak bagus, boleh emai saya di lailaisma2207@gmail.com 🙂 ANDA WAJIB GUNAKAN SHAKLEE KERANA :- 1. Sentiasa BERKESAN. Haaaa…. mana-mana

Share Button
Continue reading »

Tips Hilangkan Jerawat Menggunakan Jus Semulajadi

Pelbagai ubatan atau petua untuk menghilangkan jerawat ni kan. Hari ini saya nak share cadangan gabungan beberapa bahan semulajadi untuk dijadikan jus. 1. Jus oren dicampurkan dengan mangga 2. Limau gedang (grapefruit) bersama lobak merah. 3. Tomato yang dikisar bersama lobak merah, epal, tembikai susu dan timun. Selamat Mencuba!!! 🙂 Sumber gambar : Google

Share Button
Continue reading »

Keistimewaan ESP Shaklee Yang Tidak Ada Pada Soya Biasa

Sebelum kita tahu apa betapa istimewanya ESP Shaklee ni, saya nak share dulu apa ISTIMEWANYA ESP ni. Haaaa, boleh tengok gambar bawah ni. Best kan? Ok, jom kita tengok apa BEZAnya ESP atau protein soya Shaklee ni berbanding dengan soya yang ada di pasaran. Perbezaan Protein Soya Shaklee Berbanding Soya Biasa Di Pasaran. 1. Protein soya yang banyak UJIAN KLINIKAL.

Share Button
Continue reading »

ESP Shaklee LEBIH MURAH Sepanjang Bulan Oktober 2014

Waktu biasa-biasa pun memang dah murah dah ESP ni. Sebab apa? Sebab :- 1. 1 tin tu ada 850 gram. 2. Boleh bertahan sehingga 2 bulan. 3. Soya yang NON GMO. Dah laa murah, NON GMO pulak tu! NON GMO ni apa? Soya yang asli digunakan di dalam pembuatannya, bukannya soya yang diubah genetiknya. Bukan senang dan murah untuk menghasilkannya

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Share Button
Continue reading »